Zanussi TCE7114 start niet

Michielb

  • #1
Mijn droger Zanussi TCE 7114 deed het niet goed meer; telkens stopte deze na ongeveer 5 seconden gedraaid te hebben. (type p542254 / prod 916725611/00). Na zoeken hier op het forum had ik al snel het idee dat het aan de stuurelektronica zou liggen, dus deze maar even gedemonteerd: slechte soldeerverbindingen opnieuw gesoldeerd, maar helaas geen resultaat.

Vervolgens leken me de relais een goede kandidaat om kapot te zijn, dus relais gedemonteerd en doorgemeten (12volt erop, en weerstand meten met multimeter). Dit leek wel goed te zijn, maar bij het monteren heb ik expres het relais voor de motoraansturing maar omgewisseld met eentje van het verwarmingselement en aangezet. Resultaat: droger werkt weer prima! Morgen dus maar als eerste alle 3 relais vervangen door nieuwe.

Ik snap niet helemaal hoe de multimeter een lage weerstand aan kan geven, en de motor toch niet gaat draaien. Zal er wel mee te maken hebben dat er meer stroom doorgaat ofzo.

Besloot dit hier toch maar even te posten, voor het geval er meer mensen zijn met een dergelijk probleem.
 

HarryO

  • #2
Mogelijk heb je toch een overgangs weerstand in het relais contact.
Daarom gaan ze na verloop van tijd ook in rook op of gaan ze mede hierdoor los zitten van de print.
Zijn alle relais wel het zelfde?
 

Michielb

  • #3
Harry, de relais zijn exact hetzelfde. Wel valt me op dat de relais allemaal 10A/125V~ zijn; vraag me af of deze wel geschikt zijn voor 230 volt?
 

HarryO

  • #4
Dat is geen probleem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu