Zanussi droger probleem

Laumi

  • #1
Goedendag,

ik heb een Zanussi tcs674e condensdroger die er mee opgehouden is. na wat zoekwerk bleek de aandrijfsnaar te zijn geknapt, dus heb een nieuwe gehaald en met behulp van jullie anwijzingen hier op het forum de snaar werkende gekregen.

maar nu blijkt dat de snaar niet goed spant (wel goed om trommel en spanrol etc) en draait de trommel wel maar een klein beetje en dus erg traag. na verder zoeken las ik dat het ook met de spanrol/motor? te maken kon hebben doordat die met een veer wordt gespannen en dus de snaar strak trekt voor de juiste werking.

ik krijg dit maar niet voor elkaar en heb fotos gemaakt van hoe het er nu uitziet. het aandrijfgedeelte kan ik naar rechts trekken en dan spant ie wel maar dat blijft niet zitten en schiet terug zoals op de foto. als ik dit gedeelte naar links trek laat de veer los, wat dus gebeurd is en nu kan ik niet zien hoe de veer vast moet.....

kan iemand mij wegwijs maken zodat me droger het weer doet?????

totaalplaatje spanrol en aandrijfsnaar


close-up


veer die dus los is
 

HarryO

  • #2
Het spanwiel moet aan de rechter kant zitten, en niet links.
De veer moet het spanwiel dan weer naar links trekken.
Het plaatje van deze machine is niet het zelfde maar volgens mij wel bruikbaar.
 

Laumi

  • #3
Hoi harry

bedankt voor je reactie, maar het problem is dus dat ik de spanrol niet naar rechts krijg. heb het al geprobeerd dat hij helemaal rechts bijna tegen de wand vd machine zat maar toch trok de veer hem weer terug naar de plek waar hij dus zit. er was geen klik dat hij bleef zitten :(

de veer is daardoor los gegaan en weet nu niet hoe deze vast moet of hoe de spanrol dus naar rechst blijft. doordat de snaar gesprongen was kon ik ook niet zien hoe de spanrol orgineel hoorde te zitten.....
 

HarryO

  • #4
De spanrol blijft ook niet aan de rechter kant zitten, dit komt door het gewicht van de motor.
Dat is ook de bedoeling....
Als je de spanrol naar rechts brengt moet de snaar tussen spanrol en as door, dus net andersom dan op jou foto.
De veer trekt het geheel met extra kracht naar links waardoor de snaar onder spanning komt te staan.
De veer moet vast aan een van de schroeven die in lengte richting door de motor zitten.

Zie ook Aandrijfriem vervangen Zanussi TC7114 , motor is anders, principe is het zelfde.
 

Laumi

  • #5
Ok klinkt logisch, heb dat nog niet kunnen proberen omdat de veer los zit en ik niet weet waar die aan vastzat. kan je dat laten zien?
 

HarryO

  • #6
Antwoorden hebben elkaar gekruist, zie hierboven.
 

Laumi

  • #7
Ik zie het, ga het proberen en als alles weer werkt zal ik dit topic sluiten.
wederom bedankt voor de info
 

Laumi

  • #8
@harry (en de rest)

heb gekeken naar de spanrol en de trekveer. heb dus de spanrol naar rechts getrokken en aandrijfsnaar erom gelegd plus veer vastgemaakt maar vervolgens gaat de spanrol dus weer terug naar links (zoals op foto) waarbij deze tegen het plastic en de bedrading onderin aankomt. wat ik ook doe, de veer zit aan de linkerkant (daar moet hij ook gezien de manier waarop hij vast moet) maar ik krijg de veer en snaar niet op spanning. de spanrol wilt niet naar rechts blijven als ik de veer vast maak en als deze naar links zit gaat of de veer los of hij zit tegen de bedrading.

kortom, ben niet verder gekomen :(
 

HarryO

  • #9
De snaar moet aan de linkerkant van de spanrol lopen en niet aan de rechterkant.
Van links naar rechts gezien: Snaar - as - snaar - spanrol
Zie het onderste plaatje in mijn eerste reactie.
 

Laumi

  • #10
Het is gelukt! droger draait weer :) morgen ff alles weer nalopen en vastzetten en dan kijken hoe alles verder verloopt.

harry mag ik u hartelijk bedanken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu