Zanussi Aquacycle 1200 (F1225) wasmachine trommel draat niet

Frdj

  • #1
Zanussi Aquacycle 1200 (F1225) wasmachine trommel draat niet.
Flter bleek muntjes te bevatten en stukjes kleding. Filter is nu schoon,
trommel kan goed vrij draaien, maar tijdens een wasprogramma of centrifuge programma draait de trommel niet. Je hoort soms wel zo´n wasmachineklok tik, maar er komt niets in beweging.
Bij start van programma krijgt de machine wel water, maar trommel draait niet. Bij centrifuge programma wordt water weggepompt maar trommel gaat niet draaien.
Ik las ergens dat de koolborstels mogelijk het probleem zijn. Is dit wat ik als eerste zou moeten onderzoeken?
nog andere tips?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Kijk inderdaad even naar de koolborstels, die zitten achter op de motor, het handigste is de motor er uit te halen.
Als de koolborstels minder dan 15 mm lang zijn deze vervangen.
 

Frdj

  • #3
Thx Jan!
Ik heb inderdaad de motorverwijderd. Helaas kan ik de koolborstels niet los krijgen . Ik heb daar geen goed passend sleuteltje of dopsleuteltje voor. en de ijzerhandel was dicht.
Ik heb de koolboortseltjes een beetje op en neer kunnen laten veren door ze terug te duwen
Ze veerden keurig terug... beetje stof weg geblazen.... en op de gok weer de motor gemonteerd... even aangezet zonder achterplaat... en YESSSSSSS ... hij draaide weer
Ik hoop dat ie t nog een tijd blijft doen....
Is er een speciaal sleuteltje nodig om die koolborstels te verwijderen?
(voor een volgende operatie ...)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Volgens mij is dat sleutel 5,5 die komt niet veel voor, in sommige sets dopsleutels zitten ze wel in.

Meestal doet de machine het nog weer even op deze koolborstels, vervang ze zo snel mogelijk want anders kan de collector beschadigen en dan kost het een nieuwe motor.
 

Frdj

  • #5
Thanks Jan !
Ik ga ze binnenkort vervangen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu