Zadeldak of platdak

De boez

  • #1
Wij hebben een aanbouw gepland maar twijfelen nog tussen een platdak of een zadeldak (of is dit de verkeerde naam voor een dak zoals hier onder?)



De afmetingen zullen ongeveer 7 bij 5,5 meter zijn. Een deel hiervan is al bestaande bouw (met plat dak wat vervangen moet worden omdat het oud is). Onder ons huis is niet geheid dus hebben wij voor de aanbouw een strokenfundering in gedachten. Een keuze voor traditionele bouw of houtskeletbouw hebben we ook nog niet gemaakt.

Omdat we zo'n zadeldak mooier vinden heeft dit onze voorkeur maar wat zijn de voors-en tegens van zo'n dak en constructie?

(als we zouden kiezen voor een platdak zouden we daar een paar veluxdakramen in willen plaatsen die in een opstand? geplaatst worden. daarna EPDM)
 

De boez

  • #2
Ik lees nu ergens dat dit geen zadeldak is maar een schilddak. Vindt ik ook prima!

Wie kan mij vertellen wat de voordelen zijn t.o.v. een platdak waarin ook opstanden gemaakt moeten worden i.v.m. tuimelraam?
 

Millew

  • #3
De ruimte onder een plat dak wordt in de zomer altijd veel warmer dan bij een niet plat dak. Ook al is het dak geïsoleerd.
Een plat dak geeft m.i. meer kans op lekkage bij verstopping van de afvoer.
Een puntdak levert wat extra bergruimte op.

Grootste nadeel van een puntdak is dat het veel duurder is om te bouwen.
 

De boez

  • #4
Wat is de reden dat een schilddak duurder is dan een plat dak? Naar mijn idee worden alleen de dakbalken wat langer (en het zijn er een paar meer). Verder wordt er in plaats van EPDM dakpannen gelegd.

Wat veroorzaakt dit prijsverschil?
 

Millew

  • #5
Het te bedekken oppervlak is groter. Dus zelfs als de vierkante meter prijs hetzelfde is, ben je met een schuin dak van b.v. 45 graden toch 1,4 x duuder uit.
En het maken van een schuin dak met pannen er op is arbeidsintensiever dus duurder. Maar als je het zelf doet, speelt dat geen rol. Dan ben je alleen meer uren kwijt.
 

De boez

  • #6
Inderdaad, naast de langere balken is er ook meer oppervlakte van ander materiaal nodig. Deze klus ga ik zelf uitvoeren dus de uren neem ik niet mee in de calculatie.

Zijn er nog andere positieve of negatieve kenmerken waar ik rekening mee moet houden?
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #7
Zadeld dak schilddak mansarde dak of wat voor dak je ook bedenkt is zeker 2 maal zo duur dan 7,5 maal 5 maal 3 meter hoog.
Een uitbouw van dit formaat heeft een vloer nodig om de spatkrachten op te vangen.
Deze vloer is de basis van het plat dak.
Dus alles wat je boven de vloer maakt maakt het duurder.
37,5 m2 vloer isoleren en dakbedekking is vele malen goedkoper dan een kap met pannen en dakramen.
De vloer heb je ten alle tijde nodig
 

Sharky

  • #8
Als je niet op de kosten hoef te letten een betondek erin en een pannendak erop.

Ziet een stuk mooier uit bij een dergelijk formaat aanbouw.
Plus op de verdiepingsvloer is nog ruimte t.b.v. berging extra slaapkamer/ werkruimte.
Ander pluspunt is dat een pannendak langer mee gaat dan een platdak (mits er kwalitatief goede materialen zijn gebruikt)
Wat is het doel van de aanbouw? Garage en meer?

Ik weet ook niet of de gemeente een plat dak goedkeurd. Hoe is de blending van de straat? m.a.w. hoe staat deze aanbouw verhoudeing tot de straat en ten op zichte van je eigen huis en de andere huizen in de straat?
De welstand commisie kan erg lastig zijn. :wink:
 

De boez

  • #9
Rene de klusser: wil je even je opmerking uitleggen over krachten die op de vloer werken? Ik snap het even niet. De extra krachten komen toch juist op de muur terecht?
Naar mijn idee is de constructie vanaf de fundering tot de dakbalken gelijk, ongeacht of dit nu een platdak of zadeldak wordt. Het enige verschil is toch dat het merendeel van de horizontale dakbalken, bij een zadeldak in een hoek komen te staan? (waarschijnlijk moeten er een paar horizontaal over blijven)?
Wij willen een lage kap en dat je dan vanaf de vloer tot in de nok kan kijken.

In deze aanbouw komt een slaapkamer, woonkeuken en badkamer. Bij de gemeente heb ik al navraag gedaan. Met deze aanbouw zitten we op de maximale bebouwing voor het perceel ZONDER vergunning! Wel is het een voorwaarde dat we beneden de 3 meter blijven. Dat gaat met een zadeldak niet lukken maar dat zien we dan weer wel...
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
Volgens mij bedoel je een uitbouwtje met een flauw schuin dak haaks op de achtergevel.

Dit is nauwelijks duurder dan een plat dak.
De constructie is feitelijk ook vrijwel gelijk

je kan een dergelijk dak in principe ook plakken maar pannen of bijvoorbeeld zink kan ook.
(waar uiterraadt wel prijskaartjes aan hangen.
 

De boez

  • #11
Zoiets bedoel ik (van het voorste bouwwerk). Een hogere constructie is niet mogelijk omdat er anders geen uitzicht meer is uit de ramen van de bestaande bouw.

Helaas kan ik nergens een constructietekening vinden om te beoordelen of dit is wat wij willen. Bij de uiteindelijke bouw komen een paar vakmannen helpen dus dat komt goed. Vooraf wil ik goed weten waar ik rekening mee moet houden. Een zwaardere fundering? Is houtskeletbouw mogelijk? Wat is de minimale dakhoek? Kan er in een dak met minimale dakhoek een kantelraam geplaatst worden? Enz. Wie kan ons verder helpen?

 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
Zoek een bouwkundig tekenbureau in de buurt die kan je prima van dienst zijn.
(tekening heb je toch nodig voor de vergunning)
 

De boez

  • #13
Zoals vermeld heb ik geen vergunning nodig als ik kies voor een platdak. Stel dat ik kies voor een andere dakconstructie dan gebeurt dit zonder vergunning.
 

De boez

  • #14
Vooraf wil ik goed weten waar ik rekening mee moet houden. Een zwaardere fundering?
Is houtskeletbouw mogelijk?
Wat is de minimale dakhoek?
Kan er in een dak met minimale dakhoek een kantelraam geplaatst worden? Enz.

Wie kan ons verder helpen?
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #15
Kijk dit is natuurlijk een heel ander soort dak als op de geplaatste foto.
De zolder/plafond is niet beloopbaar, en of bergzolder .
Als de zolder en of verdiepping beloopbaar moet dan heb je rekening te houden met een belasting van 175 kg per m2.
Dan zal de vloer /zolder zwaarder moeten.
Nu hoef je dus alleen maar rekening te houden met het gewicht van het plafond en eventueel een variabele last van 50 kg per m2 als je er eens op komt voor inspectie.
En wat betreft hout skelet dat kan natuurlijk altijd wat krachten aan gaat.
Het gewicht op de fundering word dan aleen maar minder per strekende meter wand.
En de dakhoek voor dit soort daken is vaak tussen de 20 en 25 graden.
Als je de keuze hebt in dakhelling kies dan voor 22,5 graden.
Dit is voor het maken van de spanten het gemakelijkste zagen met de afkortzaag.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
De boez schreef:
Rene de klusser: wil je even je opmerking uitleggen over krachten die op de vloer werken? Ik snap het even niet. De extra krachten komen toch juist op de muur terecht?

Met deze aanbouw zitten we op de maximale bebouwing voor het perceel ZONDER vergunning! Wel is het een voorwaarde dat we beneden de 3 meter blijven. Dat gaat met een zadeldak niet lukken maar dat zien we dan weer wel...
Link naar uitleg over spatkrachten.

Verg.vrij kan soms tot 5m. Ik weet niet uit m'n hoofd wanneer. Kijk op olo om dit zelf te testen. Maar stel jezelf eerst maar eens de vraag wat je nu precies wilt. Als je eigelijk net wat groter wil, maar dat daar toevallig dan wel een vergunning voor nodig is, is dat dan zo groot probleem? Het kost wel wat, maar dat kost de aanbouw ook.

Denk eraan dat een aanbouw aan je huis (zadeldak met wolfseinden, dus geen schilddak) met een andere dakhoek en/of vorm er vreselijk lelijk uit ziet! De combinatie met dat piramidedak is een slecht idee.

Laat een goede bestektekening en een constructieberekening/tekening maken. Dat geeft je een hoop inzicht.

Succes!
 

De boez

  • #17
Het verhaal van de spatkrachten is nu wel duidelijk. Ik vraag me af of het verstandig is om een kapconstructie te nemen (ook al blijft deze laag, dus niet beloopbaar) als we houtskeletbouw toepassen.

Mijn idee was om, als we voor een bepaalde kapconstructie zouden kiezen, we ook horizontale balken zouden moeten leggen. Op welke afstand zouden deze balken gelegd moeten worden?

De belangrijkste reden om te kiezen voor een kapconstructie ipv een platdak is, dat dit beter aansluit bij de klassieke bouwstijl van ons huis.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Je moet het maken volgens de belangrijkste reden. Doe je dat niet dan je zit je zolang je daar woont tegen, misschien, een verkeerde beslissing aan te kijken.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #19
De kap constructie is bepalend voor de afstand van de balken.
Neem je een constructie met spanten en gordingen dan zullen er 3 spanten komen te staan bij een lengte van 5 meter.
Als je kiest voor een sporen kap dan zal dat uitkomen op ongeveer 120 cm afstand van elkaar met daar tussen een exstra balk voor het plafond.
In de vloer/ zolder constructie zal je uit moeten gaan van balken om de 60 cm.
De makelijkste oplossing zijn engelse spanten om de 1,2 meter.
Deze koppelen met horzontale liggers tussen of over de spanten.
Daar op een geïsoleerde dakplaat met pannen.
Tussen de spanten een exstra balk voor het plafond.
 

Pirke

  • #20
k al navraag gedaan. Met deze aanbouw zitten we op de maximale bebouwing voor het perceel ZONDER vergunning! Wel is het een voorwaarde dat we beneden de 3 meter blijven.
Ik denk persoonlijk dat je het verkeerd begrepen hebt/niet goed gehoord. Je dakgoot zou naar max. 3 meter mogen. De nok mag waarschijnlijk naar 4.5 meter. Ik zou daarop de uitzonderingsclausule aanspreken die er is, en vragen om verhoging naar 5 meter nokhoogte.
Landelijke regels voor aan- en bijgebouwen.

Wel zo praktisch voor deze tijd want 4.5 meter is voor twee verdiepingen natuurlijk een lachertje. En al helemaal als het een garage is. Probeer een moderne bus maar eens binnen te rijden in 4.5 meter nokhoogte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu