Ytongblokken waterdicht maken

Diedie

  • #1
Hallo,
Ik wil voor buiten in de tuin een beeld of ornament maken van Ytongblokken. Deze zijn makkelijk te verwerken en licht, maar hoe krijg ik deze perfect waterdicht? Ik bedoel niet voor tijdelijk, maar zeker voor een aantal jaren.
 

Migs

  • #2
Hoe je Ytong water dicht krijgt? geen idee.
maar waarom Ytong gebruiken?

neem een blok mergel van wat hardere kwaliteit als die van het zuiden van het land.
is ook erg makkelijk te bewerken, misschien nog wel makkelijker.
voordeel is ook dat als het beeld uitregend en als je zure grond (zand gronden)hebt in de tuin zullen je planten het beter doen.
je kunt de resten die je er afhaald gewoon in de tuin gebruiken voor extra kalk toevoeging.(effe opletten niet alle planten willen kalk.)

andere oplossing is zeep/spek steen erg mooi maar iets duurder.

grt migs
 

Kenza750

  • #3
Of van die groene kalkzandsteenblokken. Die worden vaak gebruikt in natte ruimtes in nieuwbouwwoningen (badkamer etc).
 

Sharky

  • #4
Speksteen wordt vaak gebruikt voor beelden te maken

of zoals eerder genoemd mergel.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Volgens mij kan speksteen ook slecht tegen om buiten te plaatsen.

Van onbehandeld gasbeton (of Ytong) gaat lang goed, maar wordt snel groen. Ik zou zo snel niet weten hoe je dit waterdichter moet maken, je zal alle porien af moeten sluiten, impregneren en moeten schilderen ofzo. Een laagje stucwerk erover is niet zo praktisch...

Alternatief is van het beeld een afdruk maken van gips of siliconen, en daar een betonnen beeld van gieten.
 

Tiho

  • #6
Uit bijgaand schema valt onder andere op te maken dat speksteen de natuursteen is met het hoogste soortelijk gewicht (2850 kg) . De hardheid komt overeen met die van marmer. Het smeltpunt ligt hoger dan dat van staal en gietijzer. De warmteopnamecapaciteit is ruimt twee keer zo hoog dan van normale vuurvaste steen en de warmtegeleiding ruimt 10 keer sneller dan bij vuurvaste steen.
Zal vast goed gaan buiten, het is stollingsgesteente.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Tipisch dat het even hard is als marmer, maar wel makkelijk bewerkt kan worden :?:
wikipedia schreef:
Talk wordt ook verkocht onder de namen speksteen en zeepsteen en wordt toegepast door beeldhouwers om beeldjes van te snijden. Door zijn geringe hardheid leent talk zich daar goed voor.

speksteenbeelden schreef:
Speksteen is ook niet geschikt om in de vrieskou buiten te staan, omdat de nerven in de steen vocht op kunnen nemen, ook na het polijsten, kan dit vocht bevriezen en kan je beeld doormidden breken.

Dus... buiten kan best, maar niet in de winter!
Precies wat ik dacht...
 

Tiho

  • #8
Marmer kan net zo goed met een rasp en vijl bewerkt, zo hard is dat niet.

Dat buitenstaan zijn ook verschillende antwoorden voor te vinden, net zoals dat er verschillende soorten speksteen zijn.

Denk trouwens dat diedie al klaar is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu