Ytong of gipsplaat in verlengde Ytong wand

Ad7

  • #1
Ik wil in het verlengde van een Ytong wand (inpandige berging; zie foto) een klein wandje maken van circa 30 cm breed, ca 250 cm hoog (tot plafond). Op de kopse kant van het wandje zal ik een kleine houten omlijsting maken (om het netjes af te maken en als aansluiting op glaswandje).
Het nieuwe wandje zal (waarschijnlijk) gestuct worden. De inpandige berging is al gestuct en op de hoeken voorzien van hoekprofielen.



Kan ik dit wandje beter met Ytong blokken maken (waarbij ik de blokken natuurlijk goed vast dien de zetten tegen bestaande wand; omlijsting op de kopse kant zal ook voor stevigheid zorgen) of met gipsplaat/houten frame.

Gipsplaat/houten frame leek me gemakkelijker (en beter vast te zetten), maar ik vraag me af of het beter is om door te gaan met Ytong (zelfde materiaal) om scheurvorming te voorkomen tussen de bestaande wand en de nieuwe wand.

Kan ik het hoekprofiel op de bestaande wand laten zitten en het nieuwe wandje er vlak tegen aan zetten. Ik neem aan dat de stucadoor (nog te zoeken) dan gaasband op de overgang plakt en het gehele wandje zal stucen.

Als er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden, hoor ik het graag!
 

Ad7

  • #2
Ik heb nu bedacht dat ik het wellicht zonder stucen kan uitvoeren als ik de gipsplaten gebruik. Dan kan ik - naar ik gelezen heb - de gipsplaat netjes af werken en vervolgens direct latexen. Dat zou een hoop werk schelen.

Dan zal de overgang naar de bestaande Ytong wand en naar het betonnen plafond wel erg scheurgevoelig zijn. Heeft iemand een suggestie voor hoe ik deze overgangen dan het beste kan afwerken? Is er een speciale kit of gipsplaatvuller voor dit soort overgangen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu