Ymvk kabel over plafond

Joseph123

  • #1
Ik wil een YMVK kabel over een plafond laten lopen. De constructie is als volgt: houten balken met een houten plankenvloer erop. Eronder een rachelwerk waar een gipsen plafond aan bevestigd is.

Mijn vraag is of ik een 5 aderige 4mm2 YMVK kabel (zonder PVC buis) tussen het rachelwerk door mag leiden, dus over de gipsplaten en onder de balken. Uiteraard regelmatig vastgemaakt aan de balken.

De kabel is om de krachtstroom voor een warmtepomp aan te voeren. Het aansluiten van de kabel in de meterkast laat ik door een vakman doen.
 

Dylanhubers

  • #2
Als ik het goed heb mag je een YMVK kabel zonder pvc boven het plafond leggen. Dit raad ik overigens niet aan i.v.m storingen. Mocht de kabel beschadigen dan kunt u deze niet vervangen zonder het plafond open te breken. Hang me er niet aan op als ik ongelijk heb omtrent de kabel in buis. Is al een tijd geleden dat ik de NEN doorgenomen heb.


Het is overbodig een quote te plaatsen van tekst die er net boven staat, mod.
 

Joseph123

  • #3
Bedankt voor de reactie. Het is de enige manier die ik zie om op die plaats een aansluiting te krijgen, zonder al te veel breekwerk (vloer van zolder ligt nu toch open). Als de kabel kapot gaat, dan is dat een probleem voor later. Het is er mij voornamelijk om te doen of dit veiligheidstechnisch mag.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu