Worteldoek bevestigen (kitten) aan muur en opsluitbanden

Semvw

  • #1
Ik ga een tuin verbouwen waar momenteel verschrikkelijk veel en hoog (2meter plus) onkruid in staat. Ik ga de grond een stuk afgraven en 1 van de maatregelen die ik wil nemen om er voor te zorgen dat het onkruid zo min mogelijk terug komt is worteldoek.

Nu zat ik te denken dat ik eigenlijk wil dat het worteldoek naadloos aansluit op het huis en de opsluitbanden van de aangrenzende tuinen, zodat ook daar geen onkruid meer langs zou kunnen. Mijn eerste gedachte was montagekit. Een flinke lijn rondom en het doek erin drukken om zo de kier tussen worteldoek en huis volledig te elimineren.

Omdat ik deze oplossing zelf bedacht heb en ik online niets kan vinden over of dit vaker gedaan wordt richt ik mij tot jullie. Kan iemand mij vertellen of en waarom dit een slecht idee zou zijn, en of er betere alternatieven zijn?

Alvast bedankt!
 

Blomm

  • #2
Ga je daarna gewoon bestraten of komt er grind .
Onkruid komt altijd wel op waarschijnlijk wel in mindere mate
Met grind/split zijn het de zaatjes die er in waaien en met tegels tussen de voegen....
Denk dat het kitten / opsluiten geen enkele meerwaarde heeft.....
Je zou tussen de naden een randje beton kunnen doen....

Gr martin
 

Semvw

  • #3
Half grind half bestraat. Randje beton tussen de bestrating is ook wel slim, ook heb ik al eens iemand de naden van de bestrating zien kitten, dat werkt bij hem vooralsnog heel goed
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Rondom afkitten is nergens goed voor. Gewoon een klein opstaand randje tegen de opsluitbanden en de gevel en dan grind storten. Die laag dekt het opstaande randje af en je ziet er niks meer van bij 5-7 cm grind.

Daarnaast werkt anti-worteldoek niet onder bestrating. Het onkruid groeit tussen de stenen en daar zit geen anti-worteldoek.
 

Semvw

  • #5
Ik weet dat worteldoek niet onder bestrating werkt, maar aangezien ik grind met een aantal betegelde paden tussendoor ga aanleggen is het simpeler om gewoon volledig worteldoek te leggen ipv uitplannen waar de paden komen oid. Zo te horen kan ik beter mn idee om te kitten laten varen. Bedankt voor de hulp.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Leg eerst de paden met bestrating aan en vul de rest op met anti-worteldoek (worteldoek is wat anders) en grind.

De bestrating van de paden heeft toch opsluiting nodig. Hoe wilt u die ingraven als er al anti-worteldoek ligt?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu