Witte vlokken; schimmel of salpeter?

Klusmus82

  • #1
Hallo,
ik ben net tijdelijk in een begane grond- appartement getrokken waar een behoorlijk vochtprobleem heerst. Gevolg is dat er op 2 muren schimmelvorming is plus een witte, vlokkerige substantie die uit de muur komt zetten (een soort nepsneeuw). Steeds als ik het eraf haal staat er binnen een half uur alweer een nieuw laagje op de muur.
Een tijdje dacht ik dat het schimmel was, maar laatst wees iemand me erop dat het misschien salpeterzuur is.. weet iemand hier een antwoord op? en hoe gevaarlijk/ giftig kan het zijn?

En dan is natuurlijk de volgende vraag; hoe kom ik ervan af. Helaas zal ik niet bij de kern van het probleem kunnen komen (waarschijnelijk staat het fundament van de muur in water, in ieder geval is het een hele vochtige muur gelet op de schimmel die erop zat) en ik zit er maar tijdelijk, ik heb al iets gelezen over schoonmaken met suikerwater dan wel waterglas.. iemand een idee? heel erg bedankt vast!
 

Fiesiekus

  • #2
Het zijn zouten die in optrekkend vocht oplossen. Het vocht verdampt uit de muur, de zouten blijven achter en zetten zich af zoals je 't nu ziet.

Je probleem is dus een "optrekkend vocht" probleem.
 

renehi

  • #3
Dit kan m.b.v. Salpeter- en cementverwijderaar echter dit is niet DE oplossing maar symptoombestrijding. Ja en als dit een huurhuis is en echt tijdelijk....
 

Klusmus82

  • #4
Ha, bedankt voor de antwoorden, doch brengt dit me op de vraag; als het achterblijfsel is van zouten, dan is het dus geen salpeterzuur? en zal het dus relatief onschadelijk zijn voor de gezondheid?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Is niet schadelijk zolang het niet genuttigd wordt.
Wel goed blijven ventileren om te voorkomen dat het te vochtig wordt in huis.
 

Klusmus82

  • #6
Dank alvast voor de antwoorden tot nu toe!

op een ander forum sloten mensen het idee van salpeterzuur ook al uit en werd ook verwezen naar zoutuitslag; dit klinkt al een stuk minder gevaarlijk..
blijft mijn vraag of het verstandig is om de muur met waterglas te behandelen zodat hij 'dicht''wordt gemaakt.. of maken we daarmee het rpobleem misschien erger binnen in de muur, omdat de aanslag er dan niet meer uit kan?
 

Fiesiekus

  • #7
Denk dat het probleem zich naar boven toe verplaatst.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Het is mogelijk een waterwerende laag aan te laten brengen maar in en tijdelijke woonsituatie is dat niet haalbaar qua prijs, u kunt de verhuurder hier wel attent op maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu