Witte pluizen/schimmel? op de muur

Claudiak23

  • #1
Hallo,

Sinds een aantal weken komt het stucwerk van onze muur los, (op ongeveer 20 cm van de vloer) het begint met bobbels en later valt het van de muur. Inmiddels is het een kronkelende streep geworden van meer dan een meter lang. En er groeit wit wattig spul uit.
Ik dacht zelf dat dit schimmel was en heb schimmelverwijderaar van een bekend merk bij de drogist gekocht, in eerste instantie valt het spul van de muur maar de volgende dag is het al weer terug gegroeid. En de plekken breiden zich steeds verder uit.

Weet iemand wat dit spul wel is en hoe ik het kan verwijderen?

Alvast bedankt!!!

Groeten Claudia
 

H@ns

  • #2
Je moet allereerst de oorzaak achterhalen! Uit je omschrijving trek ik de conclusie dat het om optrekkend vocht gaat.
Het is de laatste dagen zo extreem nat geweest dat er allerlei oorzaken kunnen zijn dus een lekke leiding lijkt me niet voor de hand liggen maar dit kun je zien aan de watermeter: alle verbruikers uitzetten en kijken of de meter echt 100% stil staat.

Een probleem met afvoer/riolering zal ook snel duidelijk worden bij wastafels en toiletten.

Een probleem met stijgend grondwater of slechte drainage lijkt me dus waarschijnlijker.

De witte pluizen zijn denk ik eerder kalkkristallen dan schimmels. Als het huis wat ouder is dan zal er een kalkstuc of kalkspecie op/in de muren zitten. Die kan door inwerken van vocht gaan "bloeden" waardoor die witte pluizige dingen ontstaan.

Kun je onder het huis komen via kruipruimte of kelder?
Wat is het bouwjaar van de woning?
Waar staat de woning?
Hebben evt. buren dit probleem ook?
 

Pepjo

  • #3
Je kunt de vochtigheid van een bakstenen muur makkelijk testen : op de plek waar de stuc nu toch al van de muur is ( :D ) een gat boren.

Komt er stof uit, dan is je muur droog, krijg je een papje/klei-achtige substantie dan is er een vochtprobleem.
 

Claudiak23

  • #4
Bedankt voor jullie reacties!

Dat van de kalkkristallen klinkt ook aannemelijk.
Wij wonen in een appartement uit 1961, en onder de bovenste stuklaag zit nog n andere gladde gelige laag (=kalkstuc?).
Vorige week hebben we ontdekt dat de tegeltjes van de douche (aan de andere kant van de muur) los zaten, deze zijn opnieuw gelijmd en gevoegd. De pluizen blijven alleen terug komen.

Is het gewoon een kwestie van wachten tot het vocht uit de muur is of kunnen we er iets tegen doen? Want nu het stucwerk al repareren lijkt me dan nog niet zo slim, toch?
 

Pepjo

  • #5
Ja, de muur dient eerst droog te zijn. Is de douche nu echt waterdicht, geen verborgen lekkages op andere plekken ?

Anders kun je lang wachten. :wink:
 

Claudiak23

  • #6
Alles is tot een meter hoogte opnieuw gevoegd en gekit, dan ga ik nu maar lekker zitten wachten... :)

Bedankt voor de reacties!
 

Margaretha4

  • #7
Ik heb hetzelfde probleem gehad.

ik had het met de muur in de slaapkamer en aan de andere kant ook de douche.
bij mij waren alle voegen porreus waren de originele tegels en voegen mijn flat is van ongeveer 1970.
op advies van mijn broer (HBO bouwkundige) heb ik alle tegels van de muur gehaald de boel goed laten drogen en alles opnieuw betegeld in de douche.
en nu is het probleem verholpen.
had ook de wittige pluizen en dat het in een kronkel liep.

groetjes Maaike
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu