Windscherm

L.Kingma

  • #1
Ik wil van een 'oud' thermopane raam van 1.50 x 1.50 een windscherm maken. Het komt ivm de vele wind die erop komt te staan in de herfst en winter, scharnierend aan de muur.
Wie heeft er ideeën van welk materiaal en op welke wijze ik het kozijn moet/kan maken. Bijv. geimpregneerde tuinbalken en daar een sleuf ingefreesd, of daar latten op schroeven, of is er een nog handiger manier.
 

Quincy

  • #2
De optie van geimpregneerd tuinhout is goed. Onderhoudsarm.
Ik zou dan een balkje nemen van 7x7cm en van 18 of 22mm dikke planken glaslatten zagen. Dan hoef je niet te fraisen.
 

L.Kingma

  • #3
Dank je vriendelijk voor de bevestiging van één mijner ideeën.
Lijkt mij ook beter dan infrezen.
 

L.Kingma

  • #4
Ik wil nog voor de stevigheid, een ijzeren driehoekige beugel aan bevestigen om de wind op te vangen. Wat is nu het sterkst?
Aan de windkant plaatsen, zodat er trekkracht op de beugel komt te staan
of aan de luwkant, zodat er op de beugel geduwd wordt.
 

Millew

  • #5
In theorie is trekkracht op de beugel gunstiger dan drukkracht. Bij drukkracht bestaat de kans op knik (uitbuigen) van de schuine strip/staaf van de beugel.
Of knik ook werkelijk op zal treden hangt af van de grootte van de drukkracht en de slankheid van de strip/staaf. Slankheid is de verhouding tussen buigstijfheid en de lengte.
Met deze wetenschap kan je misschien zelf wel inschatten hoe reeel het knikgevaar is.
Voor de rest van de beugel maakt het niets uit.
Doorgaans is de bevestiging het meest kritieke punt. Als schroeven in het volle materiaal zijn geschroefd, dus niet op een rand, kan dwars op de schroef meer belasting worden opgenomen dan bij uittrekkracht. Dit zou dus wel eens een grotere rol kunnen spelen bij de plaatsing.

Maar wind heeft de eigenschap om ook wel eens van de andere kant te komen. Dus als je echt zeker van de zaak wil zijn, zal je aan weerskanten een beugel moeten plaatsen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Andere optie om eenvoudig een kozijn te maken heb ik hier, Kozijn maken/plaatsen tegen gipsplaat beschreven:
"Als je twee balken 2x3 tjes haaks tegen elkaar zet, heb je praktisch een normale (buiten) kozijnmaat. ... Verbindingen maken in de hoeken is zo ook lekker makkelijk."

suc6!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu