Wildverband metselen: halve stenen kop of zijkant?

Elpaso

  • #1
Dag allemaal,

Onze bouwer bouwt een nieuwe 2-kap voor ons en de buren. We hebben een 'rustieke baksteen' die verschillende kleuren heeft door zilverzand. De steen is ook speels met wat scheurtjes, hoekjes eraf, etc.

De metselaar metselt in wildverband. Na 3 hele stenen wordt een steen door midden gezaagd en de helft ervan ingemetseld. Heel mooi! MAAR.

Deze halve steen wordt niet met de kopse kant naar de buitenkant gedraaid, maar met de zijkant. Als je schuin op de muur kijkt zie je dus bij de halve stenen een rechte zaagsnede en de rode binnenkant van de steen. Dit wordt nog gevoegd, maar je blijft het zien.

Hoort de metselaar de steen niet met de kopse kant naar buiten te draaien zodat alle zichtbare kanten 'rustiek' zijn?

Wat moet ik doen? De muren zijn al bijna 2 meter hoog :S
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoog tijd voor overleg met de aannemer en/of architect.
Op het forum doen we daar geen uitspraken over.
 

Elpaso

  • #3
Wellicht dat in de regels daar iets over staat, dan t wist ik niet. In dat geval mijn excuuus.

Het gaat mij er meer om of dit een normale manier van metselen is, hel lijkt mij vaktechnisch niet correct. Is bet wel toegestaan aan te geven of het correct of foutief is?

Wij zijn particulier opdrachtgever en zien dit als een aardig grote diy klus.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Het punt is dat we geen uitspraken doen over werk van derden.
Maar zoals Jan zegt ga in overleg. Het is dus geen DIY klus.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Wellicht wordt e.a platvol gevoegd
dan maakt het geen drol uit als het klaar is
bovendien moeten er ook drieklezoren in het verband zitten dat jij beschrijft daar is dat ook zo
 

Elpaso

  • #6
Bedankt voor de reacties. Ik wil graag voor andere lezers aangeven wat het probleem was. De garagemuren worden halfsteens uitgevoerd (achteraf isoleren door mijzelf).

Wanneer de kopse kant naar buiten wordt gedraaid, is de binnenkant lelijk (en vice versa).

Het betrof niet het hoofdgebouw. Hierin metselt men wel met de kopse kant naar buiten. We krijgen een voeg 3mm naar binnen, dus op de garagemuur zie je het wel. De rest niet gelukkig.

Voor de particulier opdrachtgevers onder ons: het blijft een uitdaging om een balans te vinden tussen 'op tijd aan de bel trekken' en 'onnodig vragen skeptisch zijn'.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Er is geen standaard manier. Het is maar net wat voor afspraken je hebt gemaakt. Voor de sterkte maakt het niet uit.

Over je laatste zin/uitdaging: Als je zelf de kennis niet hebt, is het handig er iemand tussen te hebben die je hierin begeleid. Een architect bijvoorbeeld.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu