Wieltjes onder een kast of meubel

Sugarcool6

  • #1
Ik heb een vitrinekast omgebouwd en wielen eronder gezet, werkt op zich wel goed maar er is wel een kans aanwezig dat deze platte kast op wielen wordt omgeduwd.

Ik zou graag een kast van Ikea met wielen eronder maar die zeggen dat je dat niet moet doen als die Expedit kast groter is dan 80 cm hoog.

Wanneer valt een kast eigenlijk om als er wielen onder zitten? Met andere woorden welke verhoudingen zijn er standaard tot hoe hoog je kunt gaan en met wat voor soort wielen/steunen etc. Want ik zou graag een kast willen tot ongeveer 1.75 hoog maar die niet om kan vallen als er wielen onder zitten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Het moment van omvallen hangt af van hoe hoog het zwaartepunt van de kast ligt.

Als de gewichtsverdeling in de kast gelijkmatig is dan ligt het zwaartepunt in het midden van de hoogte.
Is de kast van onder verzwaard dan komt het zwaartepunt lager te liggen en valt de kast minder gauw om als je hem verplaatst.

En natuurlijk hangt het ook nog af van het grondvlak van de kast.
een kast van 1 x 1 meter en 1,75 duw je niet zomaar om maar als hij 40 cm diep is wel.

Ik zou een "gewone" kast van 1,75 hoog inderdaad niet op wielen zetten vanwege het omval gevaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu