Wie kan mij helpen aan een duidelijk schema voor mijn plan

Paul van Vree

  • #1


Ik wil een dubbele lamp in de woonkamer met een schakelaar bij de voordeur én eentje bij de achterdeur. In het midden van de kamer wil ik de lampen kunnen dimmen. Welk aansluitschema past hier bij (graag mét de draadkleuren er bij)
 

Bouwtux

  • #2
Hm. Je probeert een hotelschakelaar setup te combineren met een dimmer. Dat gaat volgens mij niet erg lekker. Maar als je volhardt zou het zo moeten:

Bij zowel voor- als achterdeur een hotelschakelaar. Aan EEN van beide komt de aanvoer; bruine draad. Vanaf de schakelaar met de bruine draad gaan er twee zwarte draden naar de andere schakelaar. Op die tweede schakelaar moet op de plek waar bij de ander de bruine draad zit een derde zwarte draad. Die derde moet naar de dimmer. Bij de dimmer heb je waarschijnlijk 3 aansluitingen: nul, fase en lamp. Deze zwarte draad komt aan de faseaansluiting van je dimmer. Blauw op op nul. Op de aansluiting "lamp" komt een vierde zwarte draad die naar je lamp of lampen gaat. Aan de andere kant van je lamp(en) komt blauw.

Denk er aan dat als je met de dimmer de lamp uitschakelt dat de hotelschakeling niet meer kan functioneren. je mag dus nooit de lamp uitschakelen met de dimmer.

succes
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu