Whirpool AWM 8149 foutcode F/H knipperen

JLK

  • #1
Hallo,

Ik heb een probleem met een 3 jaar oude Whirpool wasmachine, type AWM 8149, n.l.;

Deze geeft een aantal seconden (ca. 15 - 20) na het instellen van een wasprogramma de foutmelding : F/H knipperen om de beurt, met piep-signalen.

Centrifureren e.d. doet hij wel zonder problemen, maar wassen niet.

Ik heb zelf al de koolborstels vervangen, maar volgens mij was dit niet echt het probleem, ze zagen er nog goed uit. Er zit ook geen verstopping in de afvoer of de toevoer van het water.

Wie helpt?
 

Co de Witgoedman

  • #2
Storing geeft aan dat er geen waterinname wordt geconstateerd, uw kraan geeft geen water, of inlaatventiel, watertoevoerpulsgever of de waterhoogteregelaar is defect.
 

JLK

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie!!!

Maar.... de wasmachine krijgt naar mijn weten wel water toegevoerd, want;

1. De kraan (een normale tapwaterkraan) staat helemaal open.
2. Er zit geen inlaatventiel of watertoevoerpulsgever op de kraan/tussen de wasmachine gemonteerd.

Het zou dus de "waterhoogteregelaar" kunnen zijn.

Hoe ziet deze eruit, waar kan ik deze vinden en is deze te repareren of dient deze geheel vervangen te worden?
 

Co de Witgoedman

  • #4
JLK schreef:
Maar.... de wasmachine krijgt naar mijn weten wel water toegevoerd...
De electronica vind echter van niet
JLK schreef:
De kraan (een normale tapwaterkraan) staat helemaal open.
Heeft u gecontroleerd of er daadwerkelijk voldoende water uitkomt?
JLK schreef:
Er zit geen inlaatventiel of watertoevoerpulsgever op de kraan/tussen de wasmachine gemonteerd.
Klopt, deze onderdelen zitten IN de machine, het inlaatventiel zit na de toevoerslang, de pulsgever tussen het inlaatventiel en de zeepbak in.
JLK schreef:
Het zou dus de "waterhoogteregelaar" kunnen zijn.
Hoe ziet deze eruit, waar kan ik deze vinden en is deze te repareren of dient deze geheel vervangen te worden?
Controleer eerst bovenstaande maar eens. :wink:
 

JLK

  • #5
De wasmachine krijgt wel water toegevoerd, want er stroomt een grote hoeveelheid water de machine in (goed zichtbaar door het ronde raam :wink: ), dit duurt ca. 15 - 30 seconden, de machine draait inmiddels heen en weer.

Ja, er komt "voldoende" water uit, d.w.z. 5 liter per minuut (een grote emmer vol) lijkt me toch voldoende...?
Co de Witgoedman schreef:
... IN de machine, het inlaatventiel zit na de toevoerslang...
Kan ik daar iets aan veranderen? (lees : repareren).
Co de Witgoedman schreef:
... de pulsgever tussen het inlaatventiel en de zeepbak in
Is hier iets aan te repareren o.i.d.?
 

Co de Witgoedman

  • #6
Oke, kraan is dus in orde en inlaatventiel ook (anders loopt er geen water in de machine.
Pulsgever ( ofwel Flowmeter) geeft tijdens het waterinnemen pulsjes af naar de electronica, lastig om zo te controleren.
Indien u de machine "handmatig " vult danwel meerdere keren laat vollopen, start de machine dan wel goed op en centrifugeert hij?
 

JLK

  • #7
... het gekke is... dat de wasmachine nu ineens weer 2 wassen heeft gedraaid zonder foutmeldingen, alleen is de was nu wel "wat natter" dan voorheen!

Vreemd....? :roll:
 

JLK

  • #8
... wat ook opviel tijdens het centrifugeren (1400 toeren) => de lampjes aan de voorzijde van de machine flikkeren af en toe een beetje, ook lampjes die niet behoren te branden ...

Zou dit komen omdat de koolborstels vervangen zijn en nog een beetje moeten "inslijten"?
 

Co de Witgoedman

  • #9
Kan ik zo niets over zeggen, maar normaal lijkt het mij niet.
 

JLK

  • #10
Maar als de machine nu ineens toch weer een aantal wasbeurten draait (zonder verdere problemen), wat zou er dan toch nog defect/niet in orde kunnen zijn?
 

Co de Witgoedman

  • #11
Kan ik u helaas geen antwoord op geven, storing kan van alles zijn nu, zelf een defecte electronic die af en toe hapert, maar zolang het werkt niets aan doen.. :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu