Whirlpool verwarmt niet

Scalmer

  • #1
Hallo,

Ik ben in het bezit van een AWZ Expert CI
No 07 0049 504357
SNo 8575 867 12000

De machine doet alles wat het moet doen, behalve verwarmen.

Ik heb zelf het forum al een beetje zitten doorgebladerd en kwam er al snel achter dat ik de basics (Zoals: hoe open je zo'n apparaat überhaubt :-| ) niet eens ken.
Dus na wat stoeien en logica kom ik erachter dat de bovenplaat naar achteren geschoven dient te worden zodat de laatste twee schroeven verwijdert kunnen worden.

Enfin: Electro en Electronika is al weer een jaartje of 20 geleden, en viel het mij op dat na het openen van de achterkant de aansluitingen op (naar mijn idee sensoren/verwarming) ge-bbq'ed waren (zie foto)



Ik heb een knaken-meter om eens iets door te piepen en leek in eerste instantie alles wel in orde (ik meet niets oneindig op de bovenste sensor na) totdat ik de verschroeide connectoren eraf wilde halen. Brak dus het lipje af op de bovenste sensor. :( (hetzelfde verwacht ik ook op de andere vastgebakken kabelschoen)

Ik zal dus eerst een nieuwe sensor(s) moeten installeren met een paar nieuwe kabelschoentjes alvorens verder te gaan.

Mijn vraag:
- Hoe heten de te bestellen onderdelen achter op de machine?
- Waar kan ik ze vandaan halen?
- Belangrijker: whats next?
Links boven de machine is er een printplaat waar het e.e.a samenkomt.
Is het verstandig alles opnieuw te monteren en de machine aan te zetten, of dient er eerst verder gekeken te worden.

Bij voorbaat dank voor jullie geduld :wink:
 

Scalmer

  • #2
Ondertussen weet ik welk onderdeel ik nodig heb:

Whirlpool 4812.259.28681

Ik weet alleen nog niet waarom de machine deze brandmerken heeft achtergelaten op de betreffende onderdelen.
 

Scalmer

  • #3
Hmm...Foto is verwijderd. :-| (Mag dit niet op het forum?)

Wellicht stel ik vreemde vragen. Maar ben ik echt een leek wat betreft witgoed. Ik weet nu pas dat een clixon een thermische schakelaar is op basis van een bi-metaal.

Gezien de verkoolde aansluitingen op het element weet ik nog steeds niet of dit normaal is (lees ouderdom/slijtage), of elders vandaan komt.
Gaarne advies hieromtrent.

Ondertussen heb ik een stel clixons mijn kant op laten komen en wat tijd over om de machine eens nader te bekijken.
In een ander draadje heeft iemand het gehad over een defect relais en heb ik de printplaat eruit gehaald. Op wat koude lassen na ziet het er redelijk goed uit (durf niet eens meer een foto up te loaden :roll:)

Dus nogmaals de vraag:
What's next.
Het liefst draai ik het ding weer in elkaar als de bi-metaaltjes zijn aangekomen. Of is dit af te raden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Een foto mag wel maar we hebben te maken met een storing, de foto's worden niet altijd geladen.

De verkoling ontstaat door wrijving en daardoor meer weerstand, de contacten worden zo heet dat ze verbranden.
Altijd nieuwe kabelschoenen monteren op blank koperdraad, dus niet op een al verbrand stukje draad.
 

Scalmer

  • #5
Bedankt voor je antwoord Jan.

Nu is het warmte element een duur grapje.
Heb je nog advies hoe de verkoolde kabelschoen van het element te krijgen zonder deze te breken? Hij zit nml muurvast. De clixon overleefde dit nml niet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Met een kleine schroevendraaier de kabelschoen open wrikken.
Als het pootje van het element ook beschadigd is door inwerking van de warmte krijgt u hetzelfde probleem na verloop van tijd terug, dat is het beter ook het element te vervangen.
 

Scalmer

  • #7
Nadat ik de clixons had vervangen, nieuwe kabelschoenen had gemonteerd heb ik de machine even laten draaien.

Deze werd warm dus heb ik alles dichtgeschroefd en en de droger weer op de wasmachine geplaatst.

klaar...Tenminste dat dacht ik. :( Werd weer niet warm.

De machine weer geopend en toch nog even 220 op het element kunnen meten waarna het weer stopte. (En dit op alle programma's)
Uiteindelijk geen spanning meer te meten op het element en alle kabels naar de module nog eens doorgemeten.

Ik sta nu op het punt het relais (omron G2R-1A-E-250-W) te gaan vervangen omdat deze niet echt kosjer meer lijkt en hier al meer over is geschreven wat betreft verwarmen, maar vraag ik me af of er nog andere onderdelen zijn in de schakeling die het verwarmen kunnen onderbreken :?:
 

Scalmer

  • #8
Het beestje werkt weer en ik hoef niet meer op de bank te slapen :mrgreen:

Tot zover heb ik bemerkt dat het slijtage is. De consumptie maatschappij wilt nu eenmaal dat we blijven kopen en zie je dat (naar mijn mening ;-)) terug in de degelijkheid van een dergelijk apparaat (dunne draadjes zonder vaste kern, goedkope: kabelschoentjes en andere onderdelen).

Het relais schakelde wel, maar maakte niet altijd goed contact hetgeen te meten was op het verwarmingselement.

De omron G2R-1A-E-250-W heb ik vervangen door een soke JQX-14FC-2C. Naar mijn mening is dit relais een stuk degelijker uitgevoerd. Op het relais van Soke heb ik poot 2 en 7 weggeknipt.



Dus:
- Clixons vervangen. (ca. 30 euri)
- Bedrading en kabelschoenen vervangen (ca. 5-10 euri)
- Vervanging relais op module. (5 euri)

Het de-solderen heb ik gedaan met een de-soldeerlint.
De kabeluiteinden heb ik voorzien van soldeertin voordat er een kabelschoen op werd geplaatst.
Daarnaast heb ik op de module de in mijn ogen slechte solderingen van de zware onderdelen opnieuw gesoldeerd.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
:prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu