Werkwijze kozijn verven en onderhouden.

Noob2

  • #1
Ik ben van plan om dit jaar mijn dubbel glas te vervangen voor HR++. Één ding is mij niet geheel duidelijk en dat betreft het schilderwerk.

Werkvolgorde:

Na het verwijderen van de glaslatten en het oude glas ga ik de oude kitresten aan de binnenkant van het kozijn verwijderen. Vervolgens het kozijn controleren op rot en afbladderende en/of poeierende verflagen. Na het herstellen komt de boel in de grondlak. Ook de glaslatten natuurlijk.
Daarna ga ik het glas en de glaslatten plaatsen, aflakken en dan kitten met hybrideseal. De kit wordt niet geschilderd.

De glaslatten worden allemaal vervangen.

Vragen:

1) Kan ik de kozijnen eerst aflakken en dan kitten? Ik zie hier zelf geen problemen.

2) Is er meerwaarde om de sponningen ook af te lakken? Wat zou een reden zijn om dat niet te doen? Het lijkt me vooral bij de dorpel een betere bescherming.

3) Als de kozijnen na verloop van tijd voor onderhoud weer geschilderd moeten worden, moet ik dan tegen de kit aan schilderen of een millimeter er overheen? Hoe doe ik dat dan de keer erop? Als ik iedere keer over de vorige laag heen schilder wordt dan niet uiteindelijk de hele kitrand beschilderd?
Is het misschien handiger om de verf die de kitrand overlapt voor het schilderen weg te schuren?


Ik hoop dat de vraagstelling duidelijk genoeg is. Zo niet, vraag dan gerust.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
1. Dit is de meest gebruikelijke werkwijze
2. Regel: sponningen na opzuiveren 2 x in de grondverf ( lakverf kan )
3. Beglazingskit nieuw aangebracht ( er bestaan ook kleurkitten ) schilderen we niet meer. Nederland was enige europese land waar dit werd gedaan. Na studie komen we erachter dat kit weekmakers bevat die de verflaag onthechten.
Schilder dus tegen, en niet over de kitrand, ook bij regulier onderhoud.
 

Noob2

  • #3
Hoi Kees,

Dank voor de uitleg. Helder.
 

Bprosman

  • #4
@Kees , mag ik dit topic een beetje kapen.
Een houten kozijn staat nu 2 keer in de grondlak. Wat is nu de beste methode om voor het aflakken te schuren ?
Dit om te voorkomen dat kanten weer kaal worden.
Tussen de 2 grondlagen heb ik met zo'n groene "pannenspons" geschuurd.

Groeten, Bram
 

De Bob

  • #5
Een weinig tussen schuren (ontzie de hoeken) reinigen, en aflakken
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Beste Bram, je brengt geen verf aan om het er weer af te schuren, dus je pannensponsmethode is prima, maar ook p320 voldoet tussen de verflagen.

Dat er vaak kale kanten ontstaan bij het schuren komt voornamelijk door:

A: Geen afronding van de kanten. De verf blijft hierop niet "staan" zoals het vakjargon zegt.
B: De gebruikte verf heeft geen goede kantendekking. Dit kan door het gebruik van hv ( hoogvullende) grondlak ondervangen worden.
C: De verflaag is onvoldoende droog
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu