Werkt een radiator thermostaatkraan goed met vuil water?

NlsBstn

  • #1
In mijn appartement hebben we blokverwarming. Oftewel alle radiatoren in de hele flat zijn met elkaar verbonden en warm water komt vanaf een centraal punt. Ik kan alleen de warmte regelen door de radiatoren open en dicht te draaien.

Ik zou nu de radiatorkranen graag willen vervangen door digitale thermostaatkranen die met een centrale unit te regelen zijn. Dit zou het veel comfortabeler maken.

Nu wordt mij dit echter afgeraden omdat klaarblijkelijk het water in het systeem heel smerig is (geen filters) en daardoor een grote kans is op vervuiling in de kranen waardoor deze niet meer goed zouden werken.

Is dit inderdaad een risico bij thermostaatkranen? En is het dus inderdaad verstandig om maar niet de kranen te vervangen?
 

Klipper23

  • #2
Ondanks dat er best wat vervuiling in kan zitten bevindt deze vervuiling zich vooral onder in radiatoren en dergelijke.
Veel grote gebouwen hebben overigens wel filters alleen zitten die bij de stookinstallatie, maar ondanks filters kan het water nog aardig wat vuil bevatten.

Maar het zou geen probleem moeten zijn om thermostaatkranen te nemen.

Veel woonhuizen hebben ook geen filters.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Vraag even aan de VVE of verhuurder of het toegestaan is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu