Werking recirculatie afzuigkap op lange termijn

William85

  • #1
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en ben deze nu aan het afbouwen. Standaard is er geen afvoer naar buiten voor de afzuigkap. Vooral op internet heb ik redelijk wat gelezen, waaronder dit forum, wat de beste oplossing hiervoor is. Over het algemeen zou dit een afvoer naar buiten zijn.

Nou heb ik gisteren met mijn buren gesproken die nu al 2 maanden in hun huis wonen en een recirculatiekap met koofstoffilters hebben. De woningen zijn voorzien van mechanische afzuiging en natuurlijke toevoer door roosters. Toen ik hun vroeg naar de recirculatiekap waren ze hier tevreden over en hadden ze geen klachten. Vocht zou door de mechanische afzuiging worden afgevoerd. Tot nu toe dus geen klachten en ook andere buren waren tot dusver tevreden.
Op internet las ik echter wel regelmatig verhalen over slecht werkende recirculatiekappen en dat naar buiten afvoeren dus veel beter is. Voordat ik een gat laat boren in de gevel vraag ik mij daarom af of mijn beeld van recirlatiekappen, met koolstoffilters, wel juist is of dat ze tegenwoordig toch redelijk goed zijn? Blijven deze kappen ook goed werken na verloop van tijd of wordt dit uiteindelijk toch minder (ondanks regelmatig vervangen van koolstoffilters)?

Bedankt alvast.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een afvoer van een afzuigkap bij mechanische afzuiging is not done, de balans wordt compleet verstoord zolang de afzuigkap aan is.
Het zou zomaar kunnen dat luchtjes uit b.v. het toilet in de huiskamer terecht komen door het zuigen van de kap.
 

Repair-man

  • #3
Een afzuigkap kan eventueel (mits toepasbaar) worden voorzien van koolstoffilters t.b.v. recirculatie.
Het is geheel afhankelijk hoe en wat men kookt , en/of er ook met friteuse wordt gebakken , hoe lang een koolstoffilter meegaat. De kap zal dus goed blijven werken als de koolstoffilters regelmatig worden vervangen.

Tip: Afzuigkappen met een eigen ventilator mogen dus nooit op de mechanische afzuigunit van de woning aangesloten worden. In deze gevallen is alleen een motorloze afzuigkap toepasbaar. (dit heeft dus nadelen van luchtjes in de badkamer e.d)
 

R0cc0

  • #4
Ik denk dat het sterk afhangt van de kwaliteit van de afzuigkap of je er uiteindelijk tevreden over bent.
Ik heb een recirculatie afzuigkap uit de wat hogere prijsklasse (1100 euro in mijn geval) en die werkt uitstekend.
Een filter kost 75 euro maar kun je 20 keer regenereren in de oven.
In eerste instantie had de kap een afvoer naar buiten maar dat werkt erg slecht omdat er niet genoeg lucht toevoer naar de keuken was. En om elke keer een raam open te zetten als je gaat koken vind ik ook niet handig. (en koud in de winter)
 

William85

  • #5
Daar heb ik ook wel eens over gehoord. Welk type/ soort afzuigkap is dat?
 

R0cc0

  • #6
Het is zo'n unit die je in het plafond kunt inbouwen.
De unit is met een 125mm buis verbonden met de uitblaas unit. (een vierkante box met geluidsisolatie met aan de voorkant het filter).
Die van mij is van Novy maar er zijn uiteraard meerdere merken met vergelijkbare modellen.
 

Grunt

  • #7
Hier in huis (bj 2004, met WTW) wordt de kooklucht met een afzuigkap naar buiten geblazen. In de afzuigkap zelf en in de afvoer op de muur zitten terugslagkleppen. Nergens problemen mee gehad.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu