Welke ondervloer? Beter dan spaanplaat ivm vocht

Sjanna

  • #1
Hallo,

Bij het isoleren van een enkelsteensmuur vandaag, zijn we na het verwijderen van de rotte parketplanken en spaanplaten, ook rotte vloerbalken tegengekomen. Die zijn we inmiddels aan het vervangen, maar we vragen ons af wat een betere ondervloer is dan spaanplaat. Beter in de zin van beter tegen vocht bestand. Er stond vanmiddag nogal een plas water op het zand onder de vloerbalken. Na het weghalen stond er even later eenzelfde plas, we hoorden al eerder van de hoge grondwaterstand hier in de straat. Dit is dus blijvend, hebben jullie een goede tip voor een goede ondervloer en isolatie? De uiteindelijke afwerking wordt laminaat.

Alvast bedankt!
 

Tiho

  • #2
Als je genoeg ruimte hebt, kun je schelpenisolatie overwegen.
 

Sjanna

  • #3
Dit kan rechtstreeks op het zand? Hoe dik moet een laag schelpen dan zijn?
 

Sjanna

  • #4
Heeft iemand een tip wat betreft de ondervloer?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Tegen rotting bestand hout bestaat niet.
je moet voorkomen dat het vochtig blijft.

Dat kan door een bodemafsluiter aan te brengen op het zand.
De eerder genoemde schelpen kunnen bij een laagdikte van ongeveer 30cm
maar er zijn ook andere materialen mogelijk.

Je kan ook de houten vloer vervangen door een ps broodjesvloer of een op het zand gestorte betonvloer met ps platen er onder

Dan weet je zeker dat het niet meer rot
en heb je bovenddien gelijk een goed geïsoleerde vloer

uiteraadt wel in overleg met een deskundige
 

Sjanna

  • #6
Het ziet eruit alsof het vocht optrekt in de muren en zo de boel aan het rotten is gegaan. De koppen van de balken zijn eerst gegaan, en de vloer was ook rot waar die tegen de buitenmuur lag. Helpt een betonpaag daar wel tegen? Is er een manier waarop we het hout zelf, van de nieuwe ondevloer dus, kunnen 'inpakken' tegen het vocht? en welk plaatmateriaal zou het beste en langst bestand zijn tegen wat vocht?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Mijn ervaring was, toen ik in plaats van balken-een betonvloer hebt gemaakt het vocht tot zo'n 50 cm hoog optrok in de muren. Het was een normale kruipruimte zonder plassen.
Toch maar eerst goed inventariseren of het vocht werkelijk in de muren optrekt.
Nu de vloer eruit is kan je dat probleem dacht ik beter aanpakken als met een vloer erin.
Hoe oud is de woning.
 

Sjanna

  • #8
De schimmel staat tot een meter hoog op de muren. De woning is uit 1924.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
En is de woning hiervoor normaal bewoond. Schimmel hoeft geen optrekkend vocht te zijn.
Maar als het vocht werkelijk zo hoog in de muren optrekt zou ik daar mijn aandacht op zetten. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit heel vervelend is.
 

Sjanna

  • #10
Ja, de woning is altijd normaal bewoond. Waar kan de schimmel nog meer van komen dan? De muren zijn op dezelfde plekken ook vochtig, hoe hoger, hoe droger.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Die schimmel kan ook uit de muur komen omdat het een enkelsteensmuur is. Maar het kan ook worden veroorzaakt omdat de relatieve luchtvochtigheid aan de hoge kant is. Wat ik me kan voorstellen als er water in de kruipruimte staat en er ligt een houtenvloer boven. Het is een combinatie van beide.
Je zou een foto kunnen plaatsen, genomen van de muren net boven de plinten. Misschien is daar op te zien of je last hebt van optrekkend vocht.

Ik bedoel eigenlijk is het huis al die tijd bewoond geweest en het heeft geen periode leeg gestaan.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
Zat/zit er ook schimmel/zwam in het bestaande hout.
zo ja dan is een nieuwe balklaag ongeveer voor 5 jaar
als je deze niet eerst laat verdelgen.

Als er spraken is van optrekkend vocht
moet je deze onderbreken bijvoorbeeld door de muren te injecteren.

Ik denk dat je beter iemand te plaatsen kan laten beoordelen wat de beste oplossing is.
Dergelijke klusjes gaan aardig in de papieren lopen
 

Sjanna

  • #13
Vanavond zagen we tijdens een regenbui het water door de muren naar binnen lopen. De tuin ligt een halve meter hoger dan het zand in de kruipruimte. Het grondwaterpeil lijkt echter niet zo hoog te zijn, want we hebben een gat gegraven en er een emmer met een gat in de bodem in gezet, en deze liep niet vol. Kan het zijn dat de bodem niet genoeg water afvoert? We wonen hier op dikke klei, en dat ligt ook in de tuin.

We hebben gedacht aan de volgende mogelijke oplossingen:
- Grond buiten het huis afgraven en er waterdoorlatend straatzand storten zodat het water buiten het huis al het grondwater bereikt
- Buitenmuur onder het maaiveld behandelen zodat er geen water in kan trekken (vanaf de buitenkant)
- Afvoergaten graven in de kruipruimte en deze vullen met grind (zodat het water weg kan lopen).

Zijn er ervaringen met deze oplossingen, of is een betere oplossing?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu