Welke, niet vergelende hoogglanslak over acrylverf?

Gumo

  • #1
Ik ben kunstenares en bewerk schalen en doosjes o.a. met diverse kleuren acrylverf. Voorheen gebruikte ik als afwerking bootlak, maar deze vergeelde heel erg, waardoor mijn werk lelijk werd. Nu heb ik Glitsa hoogglans parketlak op waterbasis gekocht en blijkt dat bij het overlakken van mijn geschilderde objecten de onderliggende verflaag oplost. (Kleuren gaan door elkaar heen lopen en ik krijg kwaststrepen.) Hoe kan dit en wat voor lak moet ik dan gebruiken om dit te voorkomen?? Het moet wel een doorzichtige hoogglans lak zijn. Overigens is de basis van hout of bamboe (onbewerkt) en daar schilder ik op.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Acrylverf op zich vergeelt niet of zeer weinig. Door hier een vergelende vernis over heen te zetten werkt u dus contra.

Om esthetische reden of om glansveschilen op te heffen kunt u, na goede doordroging, een PU watergedragen hoogglansvernis aanbrengen, en dan bij voorkeur uit de spuitbus.

Vernis aanbrengen om de verflaag "slijtbestendiger of stootvaster" te maken is weggegooid geld: acrylverf is na doorharding zeer goed weerbestendig. Alhoewel u hiermee de laagdikte ( = duurzaamheid) zou vergroten, is de kans op vergeling ook weer aanwezig, en dat is nou net wat u niet wilt.

Waarom de vernis de onderlaag oplost is een kwestie van samenstelling en matching. Soms passen producten hierdoor niet bij elkaar.

Vergis u niet, watergedragen wil niet zeggen volledig oplosmiddelvrij. Hierdoor is het mogelijk dat de vernis de acryllaag toch gaat oplossen. Met de spuitbus kunt u dit voorkomen omdat u hiermee de accryllaag niet mechanisch - heen en weer strijken en duwen met kwasten- belast.

Probeer echter altijd eerst een proefplankje: de acrylverf die u gebruikt voor uw werk goed laten doorharden en daarna behandelen met de glansvernis.
 

Gumo

  • #3
Bedankt voor uw antwoord. Ik lak mijn werk om esthetische redenen. Het ziet er veel mooier uit als er een mooie glanslaag over de gekleurde delen zit. Het wordt ook "levendiger". Ik had hoge verwachtingen, na overleg met de dhz zaak, over de watergedragen hoogglans lak, maar helaas bleek de lak oplossend te werken (ook Oostindische inkt vervaagde erdoor.) Ik ben alleen bang dat ik met een spuitbus lak geen controle heb over het resultaat. Dat het resulteert in druipers (met name bij de schalen die een hellend vlak hebben) en dat er op sommige delen juist weer te weinig lak komt en een doffer resultaat zullen geven. Heeft u, of iemand anders, misschien tips?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Oefening baart kunst. Eigenlijk wel toepasselijk in uw geval :mrgreen:
 

Mechas79

  • #5
Gumo,
Wat Kees u heeft aangeraden, is eigenlijk de juiste oplossing, een blanke lak verspuiten i.p.v. kwasten. Een andere oplossing zou zijn om een VOC vrije blanke lak te gebruiken, deze worden niet vaak gemaakt maar wel voor de decor wereld.
Wat bij u gebeurd is namelijk dat de co-solvent, het pigment laagje oplost, en dit wordt inderdaad bevorderd door “erin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu