Welke houten plaat gebruiken voor vloer?

Wouke

  • #1
Hallo,

Ik zit dankzij deze forum met een luxe-probleempje.

Ik wil op de eerste verdieping een badkamer maken die betegeld word maar na veel zoeken op deze forum hebben er zich verschillende mogelijkheden voorgedaan. ESB, OSB of TRIPLEXPLATEN zowel voor vloer als wand? Op de vloer komen er eerst ook nog ontspanningsmatten en tegen de muur ook nog waterbestendige gipsplaten maar om de wastafel en kasten aan te hangen daarachter dus ook eerst een houter plaat om te verstevigen.

Wat moet ik nu kiezen? Wat is het beste? en wat zijn de verschillen?

Ik dank jullie alvast bij voorbaat en hoop op een snel antwoord.

Hoogachtend, Wouke.
 

Tiho

  • #2
ESB platen zijn die nieuw? De onspanningsmat bedoelt u onkoppelingsmat mee gok ik.

Heeft u ook al nagedacht over zwaluwplaten en een betonvloertje, dit is voor een badkamer waarschijnlijk het beste. Hout veert en werkt namelijk meer dan beton en bovendien kan het niet zo goed tegen water.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Kende ESB ook niet, maar vind:
**** Strong Board ESB P5
mit Nut und Feder
Die beste Alternative zu OSB
Für tragende Zwecke im Feuchtbereich
Technologische Vorteile:
Besserer Querzug als OSB (ca. 40 % höher)
Besseres Quellverhalten als OSB
Biegefestigkeit und E-Modul in beiden Richtungen gleich
Kochwasserfest
Altholzfrei
Vergleichbar mit OSB 3

Als achterhout in wanden (achter groene gipsplaat) is in principe elke houten plaat geschikt waar je goed een schroef in kan draaien. De voorkeur gaat naar een triplex of OSB, dus geen spaanplaat of MDF.

Als je tegels op je vloer wilt, betonvloertje maken. Als dit niet kan (bv. vanwege draagkracht balken) dan houten platen en vinyl oid laten plakken. De soort plaat (OSB/underlayment) maakt niet uit, hooguit vanwege overspanning tussen de balken. Ik denk dat normaal triplex minder geschikt is, tenzij het constructietriplex is.
 

Wouke

  • #4
Hartelijk bedankt voor de snelle reactie.

Idd. esb heb ik ook gevonden onder 'strong board esb p5', en ze zijn gewoon bij de ga... te vinden.

En i.v.m. die zwaluwstaartdingen ben ik niet voor gevonden omdat ik bang ben om de vloer dan niet goed waterpas te krijgen. en ook omdat ik niet weet of de balken een betonvloertje zullen kunnen dragen.

Onder ontspanningsmat bedoel ik idd. de ontkoppelingsmat.

Ik ben naar een tegelwinkel geweest en zij zeiden me dat er geen risico op barsten en scheuren is met deze matten op een houten vloer.

Indien er nog meer tips zijn mogen jullie ze me altijd melden.

Wat is het verschil tussen triplex en constructietriplex?

Ik dank jullie alvast voor de gegeven hulp
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Hout beweegt altijd wat, dus op de lange duur is een tegelvloer op hout niet waterdicht. Dan is een daarvoor bedoeld vinyl oid. beter.

Constructiemultiplex is bijvoorbeeld underlayment. Dit is bedoeld voor constructieve toepassingen, en daar dus beter voor geschikt dan normaal multiplex. Beide soorten heb je overigens in verschillende kwaliteiten.

Je kan evt. hier je balklaag beschrijven (afmetingen, hoh, overspanning, e.d.) dan kunnen we wel een richting aangeven of het voldoet voor een betonvloer. Beter is altijd ter plekke een constructeur laten kijken.
 

Wouke

  • #6
Hallo, het heeft een tijdje geduurd om antwoorden maar ik heb enkele andere mogelijkheden gezocht en ook gevonden (denk ik!)

Van de tegels zou ik nu willen afstappen en overgaan naar kurk op de vloer en de muren. Heeft iemand daar al ervaringen mee en is dit wel te doen op een houten vloer? Volgens de verkoperes wel, maar ik had zo het gevoel dat ze het zelf niet zo goed wist.

Ik wil jullie wel al bedanken voor de geboden hulp en de hulp die ik hopelijk nog zal krijgen.

Tot zo! Wouke.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu