Welke boormachine voor het grote werk?

Svdstaak

  • #1
Hi! Gezien ik net verhuisd ben wil ik een échte goede boormachine aanschaffen. Voor schroeven e.d. heb ik al een accuboormachine, maar wil er een voor het grotere werk.

Gaten boren in hout, (gips)steen en beton. Eventueel soms door staal. Wordt gebruikt voor het huis maar ook DIY hobbyprojecten.

Mijn pa raadde me de * aan en ik moet zeggen dat die er prima uit ziet. Niet meer overal leverbaar, discontinued? En maakt dat uit?

Prijs: rond de 120-170 euro.

Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Als een machine niet goed leverbaar is zal ook een onderdeel niet of niet goed meer leverbaar zijn, iets om over na te denken.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als een machine nog leverbaar is moet de fabrikant nog een bepaalde periode vervangingsonderdelen leveren (bij auto’s is dat bijvoorbeeld 10 jaar. Daarna mag de fabrikant besluiten om minder gangbare onderdelen (denk aan sierlijksten) uit productie halen).

Kijk even op de website van de fabrikant. Staat het model daar nog op dat is het model nog actueel.

Productaanbevelingen mogen we hier niet doen, maar we kunnen wel aangeven op de specificaties van dit model voldoende zijn voor wat u er mee wilt gaan doen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De datum van stoppen met de productie is leidend, een machine kan via diverse kanalen nog jaren later verkocht worden, daar hoeft en zal de fabrikant zich niets van aantrekken.
Denk daarbij b.v. aan overproductie die opgekocht wordt door handelaren en webwinkels.
En dan zit er ook nog veel verschil in de tijd waarbinnen onderdelen geleverd kunnen worden, soms zijn sommige onderdelen wel leverbaar maar b.v. koolborstels niet meer, dan ben je dus het haasje.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
De genoemde machine (nu verwijderd vanwege de forumregels) is een klopboormachine. Deze is niet geschikt om mee in beton te boren. Daar heb je een boorhamer voor nodig. Die heeft een SDS-aansluiting.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu