Welk type paalhouder voor een klein plat dak

Roadrenner

  • #1
Beste iedereen,

nieuw op het forum, volg al wel een tijdje, heb ik een vraag welke ik nog niet terug kon vinden in bestaande vraagstukken op dit forum.

Het is mijn bedoeling om een platdak aan de garage te maken. Plat dak met balkconstructie, platen en een afwerking met dakleer. Afmetingen 2 mtr breed bij 4 mtr lang.

Eén lange zijde wordt middels een balk bevestigd aan de stenen muur van de garage. Aan de andere lange zijde wil ik graag werken met twee staanders.

De staanders wil ik in houders hebben, vastgezet in beton. Nu kom ik in de bouwmarkten alleen paalpunthouders tegen. Steel is een soort kruis met daarbovenop een beker (9cm x 9cm) vastgelast.

Nu is mijn vraag: zijn deze puntpaalhouders geschikt? Vastgezet in beton lijkt het mij dat het zwakke punt in de las van de beker op kruis zit. Dak wordt niet heel erg zwaar, maar speel graag op safe. Kan dit type houder het gewicht van het dak aan? Of is dit type te zwak? (bouwmarkten geven overigens aan dat het wel kan, maar blijf toch twijfelen).
 

Tiho

  • #2
Dit hebben ze toch ook wel?
afbeelding offline
 

Roadrenner

  • #3
Klopt idd, maar dan zul je beton op maaiveld hoogte moeten storten. Met houders op steel kun je er iets onder zitten en later er mooi tegenaan straten.
 

Tiho

  • #4
Dus als ik het goed begrijp, wil je alleen de paal uit je straatwerk zien steken en geen houder of wat dan ook?
 

MvanV

  • #5
Maar je kan die toch ook wat verdiept aanbrengen en er bovenop tegelen?
 

Tiho

  • #6
Volgens mij kan je dan net zo goed eerst alles bouwen met doorlopende palen en daarna beton erom storten. Ze staan evengoed al in de grond.
 

Roadrenner

  • #7
Nee nee, is niet hetzelfde.

Bedoeling is onderkant van de beker (houder) net of gelijk aan maailveld te laten zijn. Staat hout niet in de grond, maar er in principe op. Zoals de afbeelding die je liet zien. Verschil met paalpunthouders volgens mij is dat je het beton ietwat lager kunt laten, zodat je 1 en ander mooi kunt wegwerken. Bij beton op maaiveld hoogte houd je altijd een groter vlak aan dat de platte houder.

Zoals ik al zei zal bij de punthouders de meest zwakke plek in de las zitten. Of die las sterk genoeg is, is mijn vraag.
 

Tiho

  • #8
Het wordt een starre constructie, dus lijkt mij geen probleem.
 

Pepjo

  • #9
Er zijn ook paalvoeten die op een stalen "pen" staan, onder die pen zit weer een gedeelte wat je in beton stort. Dit beton kun je dan 10 cm onder het maaiveld houden, zodat je strak tegen de pen aan kunt tegelen.

Dan laat je de voet van de paal boven het maaiveld zweven en rot deze minder snel/niet weg.
 

Roadrenner

  • #10
Beantwoorders bedankt! ik kan voorlopig verder!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu