Welk type hout onder plat dak.

Remons

  • #1
Beste mensen,

Ik ga mijn plat dak in de bouwvak onder handen nemen.
Ik had al eerder een vraag gestekd over de demontage en montage maar dit heb ik inmiddels opgelost.

Ik heb even geen goede foto van de situatie maar het gaat over dit dak.


Het dak is inmiddels 40 jaar oud en het hout is ook weg gerot , om sommige delen kun je het letterlijk verpulveren tussen je vingers.
Dit moet dus ook vervangen worden alleen welke houtkeuze zouden jullie aanraden? Ik zit zelf te denken aan merantie of is bijv eiken al genoeg?..

Dit is de huidige situatie en zo komt het ook weer terug ( groene balk moet het hoit voorstellen )


En ik neem een daktrim van pak-hem-beet 70mm zou ik dan een muurplaat nemen van +- 100 mm zodat deze nog zichtbaar is (zo is de situatie nu)

Of zal ik hem juist van 40 mm nemen zodat de daktrim hem helemaal afdekt (lijkt mij beter/duurzamer kwa weersinvloeden) of heeft hij die Ventilatie echt nodig?
(Zoals getekend)

Er zijn zoveel houtsoorten en hardhout soorten dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2


Daktrim met een oplegging, het horizontale deel, van 55/60mm. Bledhoogte, aangezicht, tot onder de muurplank. Muurplank, een strook multiplex 22/22mm dik, aan de binnenzijde van het dak het scherpe van de haakse hoek afgeschaafd.
De muurplank iets met afschot naar de binnenzijde dak monteren.
De randstrook goed aansluiten in de inplakruimte van de daktrim.
Misschien is afschot isolatie iets voor je. Er blijft nogal wat water op je dak staan.
 

Remons

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie.

Multiplex?.... Lijkt me wat slapjes om eerlijk te zijn,

En ik had de daktrim over de dakbedekking getekend omdat het epdm is ( vergeten te vermelden)

En het water op het dak is inmiddels weg,de vorige eigenaar had zeker 7 jaar het dak al niet meer schoongemaakt dus het zat goed verstopt en het lekte binnen aan alle kanten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Remons schreef:
Bedankt voor de snelle reactie.

Multiplex?.... Lijkt me wat slapjes om eerlijk te zijn,

En ik had de daktrim over de dakbedekking getekend omdat het epdm is ( vergeten te vermelden)
Ik neem aan dat het groene gedeelte steen is. Dus slap kan het niet zijn.
De beste oplossing, zover ik weet, is een dek lijst van zink. Dus het zink hangt aan de voor-en binnenzijde verticaal naar beneden over de EPDM. Let op ook hier moet het horizontale deel van de deklijst schuin naar binnen aflopen.
Een Enkel-of Dubbeltrim is ook goed. Let op dat er geen water tegen de trim blijft staan. Ook hier horizontale vlakken schuin naar binnen.
 

Remons

  • #5
Het groene gedeelte is het hout (zie eerste post) en dat moet dus vervangen worden.
Het gaat mij niet om de stevigheid ,dat komt wel goed.
Maar om de levensduur van het hout , dat mag niet weer weg rotten.

Mvg remon
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #6
Voor een platdak opbouw wordt normaliter altijd gewoon vuren gebruikt. Vuren balken met underlayement platen er op (is ook vuren). Opstand ook van vuren.

Dan dampdichte laag, isolatie, brandlaag + bitumen (of epdm) als dakbedekking.

Als het de bedekking lekvrij is, gaat dat prima. Het heeft totaal geen zin om duurzame houtsoorten te gebruiken.

Alleen voor de boeidelen wordt een hoogwaardige houtsoort gebruikt (ik zweer bij uniprime of red ceder).

Verder zweer ik ook bij zinken deklijsten als daktrim. Ik heb teveel lekkages gezien en meegemaakt bij alu daktrims (de dakbedekking lijkt zich wel iets terug te trekken uit de lijst wat altijd lekkages veroorzaakt).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Zet de delen van het hout wat met steen, metaal of dakbedekking in aanraking komt wel goed in de grondverf.

Het hout moet wel kunnen "ademen". Zo'n daktrim dekt hem wel af, maar past meestal niet helemaal strak, dus daar ventileert het wel wat langs.
 

Remons

  • #8
Bedankt voor de reacties , dan wordt het gewoon vuren of 1 klasse sterker hout.
De prijs van vuren of bepaalde soorten hard hout scheelt nogal dus het is dan sonde om onnodig veel geld uit te geven begrijp ik uit jullie reacties.

:prima:
 
A

Anonymous

Gast
  • #9
Inderdaad zoals aangegeven wordt er over het algemeen underlayment gebruikt.
voor het plakken doe ik het zelf altijd zo.
eerst een onderlaag spijkeren, dan eerst kantstroken die een cm of 10 op het dak uitsteken en doorbranden over de rand heen, daarna je daklaag branden en dan nog een laag kantstroken, ben zelf ook een voorstander van zinken deklijsten, maar als je de trim over de eerste laag kantstroken plaats dan is de kans op een lek al minimaal. het inplakken van trim gaat altijd kut dus spuit ze goed in met primer en kit de nade tussen de trim en het bitume af met tix (dakkit)
Ook spijker ik mijn kantstroken vast op de bovenrand zodat wind nooit een kans krijgt het hele dak mee te nemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu