Wel of geen grond lak, 2 of 3 lagen?

Inspector_Gadget

  • #1
Hallo,

Dit weekend wordt mijn beuken parket vloer door iemand opnieuw gelakt. Op internet werd mij deze geadviseerd.

Ik heb hiervoor een lakwinkel gevraagd hoeveel ik nodig heb voor mijn vloer en of ik grondlak nodig heb. Er werd mij verteld dat ik bij beuken geen grondlak nodig heb, en dat 2 lagen voldoende zijn.
Nu heb ik het lak binnen en staat er op de pot: Dat grondlak wordt geadviseerd bij o.a. beuken en eiken om het goed te isoleren en de natuurlijke kleuren te verlevendigen.
Ook staat er dat er minimaal 3 lagen moeten worden gebruikt.

Mijn vragen:
-Wat is nou wijsheid? wel of geen grondlak? en mag de grondlak een ander merk zijn?
-Ik heb niet genoeg lak voor 3 lagen, wel voor 2. Kan ik een paar dagen alsnog een 3e laag aanbrengen?

Wat er op de pot staat is best wel tegenstrijdig aan wat de winkel vertelde
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Als uw vloer OPNIEUW wordt gelakt zijn de inhoudsstoffen die ( in veel mindere mate in beuken dan in eiken ) geïsoleerd. Vandaar het advies in de winkel om geen grondlak te gebruiken.

Bij ONBEHANDELD beuken ( en zeker eiken) wordt het een ander verhaal: doordat de in water oplosbare inhoudsstoffen hier wel naar de oppervlakte kunnen migreren gaan ze en reactie aan met de lak. Dit kan vergeling veroorzaken.

U kunt dus het advies van de winkel opvolgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu