Wedi vloerplaten liggen, maar nu de kieren (en meer)

Turbo MacKwek

  • #1
De wedi vloerplaten (2cm) en de Fundo Ligno in de toekomstige badkamer liggen eindelijk. Nu zit ik met een paar vervolgvragen waar ik met de documentatie van Wedi niet uitkom. Tot nu toe heel veel hulp op dit forum kunnen krijgen, hopelijk nu ook. Wie kan mij helpen met (een of meer van) de volgende vragen:

* De wedi platen zijn haaks, de wanden van dit huis niet. (en recht zijn ze ook niet trouwens)
Bij de platen heb ik zo goed en kwaad als het kon op maat gezaagd. Bij de Fundo Ligno leek me beter om helemaal niet te zagen. Gevolg: Bij de aansluiting met de wanden zijn kieren ontstaan. Bij de fundo ligno zelfs op het einde meer dan 2 cm. Waarmee kan ik dat het beste opvullen?

* Een enkele plaat is (als gevolg van mijn niet zo ervaren handen) wat dieper in de tegellijm gedrukt dan de rest. Het is minimaal, maar wel te voelen. Moet ik dit nu nog egaliseren voor het tegelen? Zo ja, hoe? (of kan een ervaren tegelzetter dit oplossen door de tegellijm dikker te smeren?)

* De documentatie geeft aan de hele vloer na het vastschroeven met 600mm zelfklevend weefselband te bedekken. Die 600mm heeft mijn bouwhandel niet, de 125 mm wel. Is volgens de documentatie exact hetzelfde product, maar bij de 125 mm staat dat die bestemd is voor de naden. Ik heb de 125 mm besteld. Ik neem aan dat die dus alleen over de naden hoeft? (en dat het advies om de hele vloer te bedekken, meer is omdat dat gemakkelijker is?)

* Nu de vloer ligt kan ik pas beginnen met het opbouwen van de voorzetwanden. Dus: er vinden op de kale wedi-platen nog wat lompe werkzaamheden plaats. Voorzichtig zijn lukt me wel. Ik neem aan dat ik er verstandig aan doe om de weefselband pas aan te brengen na die laatste werkzaamheden?
 

Tegel

  • #2
Als er nog voorzet wanden op komen, zullen die de naden waarschijnlijk afdekken.

En je schrijft minimaal hoogte verschil, maar wat vind jij minimaal 2mm, of 1 cm.

En het advies om heel de vloer nog eens extra te bedekken met vlies is niet zo maar voor het gemak, maar ook voor de stevigheid.

Als je er nog veel op moet lopen, zou ik wel even de vloer afdekken met houten platen.
Want wedi heeft geen hoge punt belasting, en je hebt er zo een deuk in zitten.
Zeker als je er een trap op zo op gaat zetten, zit je zo door de toplaag heen.
 

Turbo MacKwek

  • #3
Dank voor de opmerking van de platen op de vloer. Zo logisch als wat, maar dat zou ik dus glad vergeten zijn. :) (en dan denk je achteraf: die fout maak je maar 1x .. maar 0 x is beter)

Hoogteverschil is 1 a 2 mm. Misschien minder. Nauwelijks of niet te zien, wel te voelen als je met je vinger over de naad gaat.

Die naden aan de zijkant komt voor het grootste deel wel in orde met de voorzetwanden, maar juist op de meest kritieke plek, bij de inloopdouche niet. De voorzetwanden komen namelijk niet overal. En daar niet. Komt alleen nog een 1cm dikke plaat, en das te weinig voor een 2cm dik gat.

En je opmerking over de weefselband begrijp ik wel. Is zogezegd ook wel in lijn met de documentatie, maar niet met de productomschrijving, waar het wel degelijk wordt omschreven als 'ter overbrugging van naden'.
Maar ik heb inmiddels gevonden waar ik de 600 mm kan bestellen, dus dat komt wel in orde neem ik aan. Kwaad kan het in ieder geval ook niet.
 

Tegel

  • #4
De platen zijn gemakkelijk te snijden/zagen.
Dus je zou een strookje van 2 cm in het open stukje kunnen snijden.
De kimband die je zowiezo aan moet brengen in alle inwendige hoeken en naden in het douche gedeelte, zal dan ook dat stukje ruim overlappen.
Dat is geen probleem verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu