WC Afvoer, correct of suggesties voor ik begin

DMS23

  • #1
Ik ben bezig de laatste hand te leggen aan zolder en ik kom nu bij de badkamer. Hier komen alle afvoer leidingen samen en wil ik het graag in één keer goed doen zodat ik niet later de muur moet gaan openbreken.

Ik heb een tekening gemaakt.



Uit de vloer komt een 90mm buis. Hier komt eerst een T splitsing op, dit ivm de hoogte van de douche afvoer. De T splitsing gaat verder omhoog en uiteindelijk naar het dak toe als beluchtings pijp.

Op het horizontale deel van de pijp komen een aantal aansluitingen, allemaal met een "Y" stuk om de stroming er zoveel mogelijk in te houden. Ook zal de buis netjes 1 cm per meter aflopen naar de afvoer toe.

Mijn grootste zorg die ik nu heb, is dat als ik na een avondje stappen een knappe prestatie heb neergelegd en ik trek door, is er een kans dat ik mijn sifon van de douche of de wastafel leeg trek of een gorgelend geluid krijg?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #2


4] minimaal 50 en verloop boven in.
5] zit verloop onder in en de aan sluiting mag niet binnen 1m van wc en standleiding.
mag wel inde buurt van [3]
7] zit verloop verkeerd moet boven in.
8] als er ook een bad op komt moet deze 75 worden.

een Y-stuk is 45 graden en een T-stuk is 87 of 90 graden

Beter voor standleiding aan sluiting een stroming T-stuk 90 graden gebruiken.
 

DMS23

  • #3
Hi Henk, dank voor de heldere reactie.

Punten 4 en 7 zal ik inderdaad netjes aanpassen zoals je hebt aangegeven.

Punt 8 er komt geen bad, het is de badkamer van de logeerkamer namelijk. Geen dagelijks gebruik.

Bij de getekende aansluiting ben ik uitgegaan dat de douche bak op de nieuwe aan te legen tegelvloer gezet gaat worden. (ongeveer 10cm hoog) dit betekend dat het douche water lekker wegstroomt via de sifon en direct erin.
Als ik het verloop van 90 naar 50 bovenin zet, dan moet de douchebak ook met 5 cm omhoog en dat gaat er niet mooier op worden.

Het andere probleem is dat als ik de WC aansluiting los wil aansluiten (tussen 2 en 4 in ipv nummer 3 wat op de tekening staat) dan zou ik daar een T stuk plaatsen, echter 2 T stukken op elkaar betekend weer dat de WC afvoer omhoog komt en dat moeten mijn gasten straks met een krukje naar de WC.

Hoor graag hoe ik dat zou moeten aanvliegen.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #4
Je kunt ook t-stukken met spie eind nemen gaan korter in elkander.

Er word mij gevraagd om raad, dan moet je de liggende leiding dan gaan verlagen, of afvoer drain lager aansluiten.

Zoals je had getekend wil het niet krijg je problemen, je ziet nu al op het forum mensen die dat al hebben.



Anders bekijk dit filmpje:

 

DMS23

  • #5
Hi Henk, de spie had ik nog niet naar gekeken. Die is inmiddels ook besteld en moet eerdaags binnenkomen. Dit scheelt al snel 5 cm.

over de opmerking dat ik de leidingen moet verlagen bedacht ik me dat ik misschien bij het T-Stuk het nodige kan verlagen. De lijm aansluiting is ongeveer 4/5 cm lang en als ik daar nu aan de bovenkant en onderkant 2/3 cm af haal, dan blijft er alsnog 1 a 2cm lijm rand over, maar de hoogte daalt wel met 4 tot 6cm.

Dit gecombineerd met de spie kan natuurlijk het verschil maken. Maar mag dit ook?

 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #6
Dat is dus niet goed veel meer kans op lekkage zwakke verbinding.

Hoe zit je riolering nu en wat voor hoogte moet je?

Je kunt er ook voor gaan om wc hoger te zetten standaard bij 1m afstelling pot 40cm, als je deze nu naar 45 zet zelfde maat als een eetkamer stoel hoogte.

Daar pak je ook weer cm mee, en keuze hulpstukken zit verschil in ene merk is kleiner dan andere.

Een loodgieter moet wat fantasie hebben om het toch voor elkander te krijgen, beter wat duurde en goed!

Deze T-stuk schuif je in de buis weer 7 cm gewonnen.
 

DMS23

  • #7
Na enig rekenwerk kom ik nu goed uit met de wc, deze zit nu separaat van de douche afvoer en de wasbak en meer dan een meter van de afvoer.

Blijft de douche afvoer over. Als ik deze meer dan een meter van de standleiding wil doen, dan is een standaard T stuk eigenlijk te hoog als ik het verloop naar 50mm bovenin wil hebben. Maar dat plaatje wat je hier gepost hebt, dat is de oplossing!!!
Ik wist niet van het bestaan en ik ben bij de Hornbach, bouwmaat, Warmteservice, gamma & praxis geweest, maar niemand heeft deze. Laat staan vergelijkbare oplossingen in 90mm. Dus waar ik kan ik deze kopen/bestellen?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #8
Even een andere vraag waarom ben je naar 90 mm gegaan in 110 is veel meer mogelijk want deze t-stuk is voor 110.

Je kunt Stand leiding lager door zagen en het t-stuk 90 met de kraag in de vloer laten zakken.
Anders plaats eens een foto van je situatie of een tekening.

Ken je je de douche niet laten zakken en onder bij standleiding aan sluiten?
 

DMS23

  • #9
Helaas zit er geen 110mm afvoer aansluiting op zolder, alleen een 90mm. Omdat het een betonnen vloer is met vloerverwarming erin en ik dan door 2 verdiepingen (en de huidige badkamer) heen zou moeten breken met alle ellende van dien, moet ik op 90mm blijven steken.

Achteraf gezien... maar dat is voor het volgende huis, zou ik standaard altijd een 110mm buis op zolder willen samen met extra groepen. Maar dat zijn leer momenten.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #10
Bedankt voor je snelle reactie ja, dit is weer een moeilijke even na denken hoe nu verder.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #11
Hoe ziet de situatie nu uit bij de 90mm buis?
 

DMS23

  • #12
Nu komt de buis uit de grond, na 10cm zit er een T stuk op waar de wasmachine op is aangesloten en daarna door naar boven naar het dak.

Met dat T stuk waar je een foto van hebt geplaatst kom ik echt volgens mijn berekening top uit. De afstand tot de douche is dan net geen meter (tot de syfon ongeveer 94cm.) met een keurige afloop. Is hij er niet in 90mm?

Uiteraard zou ik de verloop van 90mm naar 50mm kunnen draaien om lager uit te komen, maar dan kom ik weer in de knoei met de beluchting.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #13
Had gekeken in 90 mm is dit niet jammer.

Persoonlijk ben ik niet zo in woorden ik ken me beter in denken met een foto of tekening.
Ondertussen maak ik hier ook schetsen en tekeningen zodat ik me stap voor stap de problemen tegen kom en dan me ervaring er in zet op het op een of andere manier op te lossen.

Misschien heb ik wel manier maar dan komen er meer vragen.

die standleiding is dat pvc, of zwarte buis.
zit verdiepeing lager ook een koker?

Ligt op zolder geheel vloer verwarming of net waar badkamer komt
 

DMS23

  • #14
Er komt nu gewoon een grijze gladde PVC buis 90mm naar boven.

Vloerverwarming is door het gehele huis heen, alle verdiepingen incl. een deel van de muur in de badkamer voor de handdoeken.

Er is geen koker waar ik bij kan zonder de vloer te kunnen slopen en dan kan ik er nog niet bij om bijvoorbeeld een buis in te laten zakken. Koker zit in de hoek onder het schuine dak. Daarnaast loopt er door de koker, de mechanische ventilatie. Er zit dus ook weinig ruimte om iets te plaatsen.

Bij buren hebben ze de vloer verhoogd met blokken om dit probleem op te lossen, maar dat is echt geen knappe oplossing. Je stapt dan de badkamer in met 5cm opstap.

Het blijft wel de logeerkamer douche met echt weinig gebruik.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #15
Qua woorden weet ik wat meer.

Kijk die afvoer 90mm daar zit niet strak tegen aan de vloer verwarming.

Dus je hebt ruimte om te kappen.
Je kunt ook verwarming wat hoger zetten en dan controleren waar deze op houd of een warmte sensor huren.
|Dit is ook wel handige als je de frame van hang toilet in de vloer moet boren.

In de liggen de gedeelte van je afvoer tekening kan niet de wc komen deze moet op de standleiding komen.

Dan kan je de t-stuk zo diep mogelijk zetten en dan de 50mm buis over de vloer laten lopen.
Dus een op stap houd je toch.

Of vloer verwarming er af halen vervallen laten en dieper in de vloer aanbrengen zodat mooi vlak is.
 

DMS23

  • #16
Tja... helaas gaat het meten van het vloerverwarmingssysteem echt heel beroerd. Het is een warmtepomp die met lage temperatuur de vloer heel constant houdt (koelen als verwarmen)

Om de Geberit 320 vast te zetten ga ik hem in een frame vastzetten welke ik verlijm met de vloer. Het frame is dan ook bevestigd tegen de wanden dat het niet verder kan schuiven. Kort en bondig, dit is best nog wel wat werk waar ik dan ook eerlijk behoorlijk tegenop zie. Maar het resultaat zal er wel komen.

Terug te komen op de situatie.

Als bijlage een geupdate versie. Ik heb de WC nu apart getekend. Op dit moment komt hij ongeveer 1,5 meter van de buis af en zou hij een afschot moeten hebben van 2 cm minimaal. Dat ga ik redden door de tegelvloer die er komt. MIsschien dat de WC een CM hoger komt dan gewoon, maar niks wat merkbaar kan zijn.



Blijft alleen de douche afvoer als een "issue" over.

Als ik vanaf de grond meet, dan is het verloop van 90mm naar 50mm is de onderkant van de opening op 9 cm. Met een meter afstand moet de minimale hoogte van de sifon 10cm zijn.
Nu wil ik een douche bak in een verhoging van ongeveer 10cm. (1 tegel) dat betekend dat de onderkant van de sifon ongeveer op 8 cm is.
Nu is het zo dat ik een tegelvloer ga plaatsen en daarop de douchebak, dus dan heb ik een extra cm aan ruimte, maar ik kom nog steeds een CM of 1 a 2 tekort.

Ik zie 2 opties... zonder de badkamervloer te verhogen en ellende met de vloerverwarming.

1. het verloopje draaien van de 90mm naar 50mm. Niet helemaal recht naar boven maar voor een groot deel naar boven. zeg maar hangen op ongeveer 10 uur... dan zit hij nog wel redelijk bovenin. Winst ongeveer 1 cm.

2. het inkorten van de aansluiting met 2cm. en dan goed lijmen, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Immers eenmaal als hij zit, kan ik er bovenaf gewoon bij en kan ik extra lijmen.

Geen van de opties echt mooi, maar ja... je wilt wat...
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #17
Als je t-stuk mof in kort en extra lijm op smeert word niet een betere verbinding eerder zwakke vooral als mof diepte korter is.

Beter afvoer op kappen en om je buis heb je ruimte want zo dicht loopt er geen vloer verwarming langs minimaal 10 ruimte



je kunt de verloop op 10 uur zetten zie tekening:

 

DMS23

  • #18
Ik was van plan dit weekend lekker aan de slag te gaan met het uithakken van de vloer. Niet een klusje waar ik echt zin in had en ondanks dat ik niet onhandig ben was ik als de dood dat ik de pijp zou beschadigen die in het beton zou zitten en het allemaal 100x erger zou maken. Maar nu gebeurde het zondag middag.. ik ben de pijp die uit de betonnen vloer komt aan het afzagen en opeens heb ik de gehele pijp in mijn handen en een gat in de vloer.

Na het schoonmaken van de vloer en het gruis uit de buis te hebben gevist zie ik dat het lijkt als de buis in een "Mof" heeft gezeten alleen dat hij niet goed is gelijmd bij de bouw van het huis. Vandaar dat ik de buis in zijn geheel in mijn handen heb.

Nu kan dit een geluk bij een ongelukje zijn, immers mijn T stuk met Spie pas hier fantastisch in. Dan komt de aansluiting op de grond, en ik ben een zeer gelukkig man.

Alleen is de spie net niet lang genoeg om helemaal de onderkant van de mof te halen. Scheelt net aan één CM.

Mijn gevoel zegt, goed lijmen en doen. Alles ligt vast in beton en gaat echt nergens heen geen kans op beweging. Maar wat zeggen jullie?

Hieronder de foto's.





 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #19
Mooi dat dit gelukt is.



Als je eerst een prop kranten in de pijp doet en even de smeerlaag (cement) weg kapt dan valt je T-stuk er ook wat dieper er in.
Smeerlaag is 3-4cm dik.

Voor dat je gaat lijmen mof van binnen ontdoen van oude lijm
pvc cleaner en de t-stuk ook en dan met een pot pvc lijm goet verlijmen.

Wel van te voren verloop er in.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu