Waterzijdig inregelen ervaring

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #1
Beste mede klussers,
Heeft iemand ervaring met waterzijdig inregelen?

Aan de ene kant van het huis zitten de radiatoren met kortere buizen, die een langer stuk 22 zijn.
Aan de andere kant zit een langer stuk 15, en dat is naar een serre verlengd met slang van 14 waar 2 radiatoren op zitten.
Probleem is dat die radiatoren in die serre veel minder warm worden dan de andere. De bovenkant gaat nog wel, de onderkant blijft koud.

Als ik de andere radiatoren dicht draai dan worden ze wel warm.
Nu heb ik gehoord van waterzijdig inregelen: het schroefje onder de bedienknop van de warmere radiatoren dichter draaien, zodat daar minder door stroomt en zo meer door de koudere radiatoren, net zo lang tot de retour van alle radiatoren ongeveer gelijk is.

Dus de ketel (Remeha Quinta 28c) handbediend aangezet op een aanvoertemp van 60, en met een contacttermometer op het retour-puntstuk van elke radiator gaan meten. De retour van de radiatoren in de serre is en blijft zo'n 38 graden, die van de andere radiatoren 45-54 graden (de grote 45, de kleinere meer dan 50 graden).

Het verdraaien van het kleine schroefje onder de schroef van de bedienknoppen verandert hier gek genoeg niets aan, ookal draai ik dat zover rechtsom tot het niet verder gaat.
Kan dit? Wat kan ik hier nog aan doen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Wat is je wachttijd tussen de metingen?
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #3
Hoi AvDijk,

Hoe groot zijn die radiatoren die samen op een slang van 14/2 zijn aangesloten.

De temperaturen aan een radiator worden gemeten tussen aanvoer en retour en moeten een delta T 20 graden hebben.
Wat is de aanvoertemperatuur bij al de meetwaarden die u opgeeft van de radiator retouren?

Het schroefje onder de knop is de dubbelle instelbaar heid van de kraan, wat is het merk en type kraan wat er gebruikt wordt zodat we een beeld kunnen krijgen van wat er geregeld moet gaan worden.

Vr Gr
 

Chathanky

  • #4
De instelling van de serre is weinig verkeerds aan, een temp. verschil van 20 graden is gewoon goed. (in jou geval 60/38) Metingen moeten wel per radiator genomen worden en niet een groep.

Het kleine stelschroefje, zit deze in het voetventiel in de retour?
Als dit een klein schroefje is, is het mijn inziens de borging voor je inregelafstelling en daar verander je niet de de ventiel zelf mee.

Wat voor merk ventiel heb je?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #5
Wat kunnen sommigen snel antwoorden! Kijk je even op andere delen van het forum, zie je dat er al meerdere reacties staan.

De wachttijd tussen de metingen was steeds een kwartier, echter wat ik ook deed er veranderde niets, de beschreven situatie heeft langer dan een uur geduurd voor ik het op gaf.
Op de slangen in de serre zitten 2 radiatoren 1000x400x33.

Er zijn geen voetventielen aanwezig.

Het zijn vrij standaard radiatorkranen, mogelijk Herz. Met een koperen schroef kan een knop er af, daaronder zit een lipje dat met een bewerkte gleufkop schoef verdraaid kan worden.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #6
Hoi AvDijk,

Door de wat krappe slangen naar die radiatoren klopt het wel dat zonder goed inregelen het water daar niet naartoe wil stromen.

Ga er van uit dat u de kraan die u wil inregelen zover dicht draait, tot het retourwater bij alle radiatoren goed van temperatuur is dan alle inwendige schroeven draaien tot dat ze tegen de aanslag komen dan de knop er weer op.

Nu kan u de knop niet meer verder opendraaien dan de inregeling het toelaat.

Zo moet het dan klaar zijn.

Vr Gr en succes ermee
 

Chathanky

  • #7
Begin eerst met de twee radiatoren in de serre helemaal open te draaien. (let op er zijn borgingen van bepaalde merken als je die te ver losdraait dan spuit je installatie leeg)

Daarna stel je de andere radiatoren zoals Cvolieboy aangeeft tot ze de gewenste temperatuursverschil van 20 graden hebben. Regel de radiatoren van groot naar klein van de andere streng. Daarna weet je wat je over hebt voor de radiatoren van de serre door deze eerst te meten. Stel deze zo nodig af tot je 20 graden verschil hebt.

Daarna loop je de kleine radiatoren na en corigeer ze opnieuw als ze te veel verlopen zijn (de kleine radiatoren zullen minder de grote beinvloeden). Als de radiatoren van de serre nog flink teruggeregeld moeten worden controleer dan na de kleine ook de grote nog een keer en corrigeer deze zo nodig daarna nog 1 keer de kleine radiatoren. Het is mogelijk dat je de radiatoren 2x nastelt. Dan moeten ze goed staan.

Voor dat je begint moet je cv al een half uur minimaal aan staan om zo een correcte meting te krijgen. de ketel mag ook niet terug regelen of afslaan, zet de termostaat dan ook op de hoogste stand met wat ramen en deuren open.

Als je de eerste ronde gehad hebt en je hebt ze behoorlijk terug moeten stellen kan je, als je een standen pomp hebt, deze ook een stand terug stellen en opnieuw de meting en correcties uitvoeren. Een installateur bekijkt dit van te voren aan de pompkarakteristiek hoeveel liter er benodigd is voor de installatie en neemt de stand die daar net boven het benodigde zit.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #8
Beste reageerders en vooral CVolieboy, hartelijk bedankt.

Het ging mis bij het verstellen: ik ging er van uit dat de radiatorkraan verder dicht ging door het verdraaien van het kleine schroefje onder de knop. De grote knop liet ik open staan.

Geen wonder dus dat het allemaal geen effect had.
Zodra ik weer een contactthermometer kan lenen probeer ik het opnieuw, met uw tips moet het gaan lukken.

Nogmaals bedankt.
 

Vortex

  • #9
De antwoorden hierboven wil ik niet ontdoen van hun waarde maar slechts aanvullen met een praktisch alternatief voor het inregelen:

Systemen die door professionele bedrijven zijn geïnstalleerd hebben doorgaans de problemen die jij ervaart niet. Veelal worden verwarmingssystemen door doe-het-zelvers aangelegd (of uitbreidingen er aan toegevoegd) en deze systemen functioneren dan niet goed(meer) omdat het inregelen vergeten is of niet optimaal is uitgevoerd. Het gebruik van 20C verschil voor instroom-uitstroom temperatuur per radiator geldt alleen indien de radiator(en) voor het betreffende vertrek juist gekozen zijn. . .dit kiezen gebeurt op basis van een standaard 20 C temperatuur verschil en een aanname voor een standaard doeltemperatuur voor het vertrek. Indien de installatie afwijkt van de standaard voorwaarden dient het inregelen anders uitgevoerd worden.. . .als je bijvoorbeeld in een klein vertrek een veel te grote radiator hebt geïnstalleerd (omdat ie toevallig spotgoedkoop of gratis was te verkrijgen) dan krijg je met 20 C temp. verschil een veel te warme kamer en in zo’n geval moet je de te grote radiator veel meer smoren dan normaal het geval zou zijn. . .dit resulteert is een veel grotere Delta T dan 20 C !!!! Je smoort deze grote radiator zodat de onderkant haast koud blijft. . .de bovenkant van de radiator wordt dan zeg 55 of 60 C heet en de onderkant maar 20C. . . Delta T = 35 C . . . Uiteraard krijg je dan minder warmte het vertrek in omdat maar een klein deel van de radiator actief is. Dit is gewenst voor een dergelijke situatie.

Inregelen op deze manier gebeurt dus niet op het meten van het water temperatuur verschil maar op het meten van de doeltemperatuur voor het vertrek. Hierbij geldt ook dat als je een vertrek op 16 C wilt houden je de radiator meer moet smoren dan voor 20 C kamer temperatuur en voor een badkamer op 25 C gebruik je minder smoring.

Het idee (uiteindelijk) is dat als een ketel op vol vermogen draait, onder de meest extreme condities, dat alle vertrekken de juiste temperatuur behouden zonder oververhitting of zonder onderverhitting. . . de perfecte inregeling neem dan mee dat elk vertrek, vanwege de specifieke warmteverlies aspecten, precies juist verwarmd wordt.
 

Chathanky

  • #10
Probleem van een dergelijke inregeling is dat moderne ketels gaan terug moduleren als de delta t groter wordt dan 20 graden. De ketel kan zo nooit op vol vermogen kunnen draaien en zal voor een slechte aanwarming zorgen als de ketel `s ochtens moet aanwarmen. Beter is om dan gewoon een termostaatkraan op dergelijke radiatoren te zetten als het niet om het vertrek gaat waar de termostaat is opgesteld.

Ideaal uitballanceren op deze wijze werkt nooit, als de zon in bepaalde vertrekken gaat schijnen zal je in die ruimte zonder naregeling altijd een overschrijding van de temperatuur krijgen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Chathanky schreef:
Ideaal uitballanceren op deze wijze werkt nooit, als de zon in bepaalde vertrekken gaat schijnen zal je in die ruimte zonder naregeling altijd een overschrijding van de temperatuur krijgen.
Geldt dat niet bij elke thermostaat geregelde installatie ?
 

Chathanky

  • #12
Ja dat klopt Jan, vandaar dat het dan ook niet nodig is om in zo`n situatie je inregeling te knijpen, dit doet de termostaatkraan als de ruimte op gewenste temperatuur is.

Heb je alleen een afsluiter die open staat regel je de invloeden van buiten af niet weg door het juiste vermogen in te stellen, als de zon een half uurtje door de ramen schijnt zal de temperatuur te hoog worden. `S ochtens wordt door deze instelling de gemiddelde retourtemperatuur veel lager waardoor de ketel denkt dat er weinig warmtevraag is terwijl de ruimtetemperatuur in die vertrekken door de nachtelijke afkoeling wel veel warmte vragen.

Pas maar aan Jan. :wink:
 

Vortex

  • #13
Chathanky schreef:
Probleem van een dergelijke inregeling is dat moderne ketels gaan terug moduleren als de delta t groter wordt dan 20 graden. De ketel kan zo nooit op vol vermogen kunnen draaien en zal voor een slechte aanwarming zorgen als de ketel `s ochtens moet aanwarmen. Beter is om dan gewoon een termostaatkraan op dergelijke radiatoren te zetten als het niet om het vertrek gaat waar de termostaat is opgesteld.

Ideaal uitballanceren op deze wijze werkt nooit, als de zon in bepaalde vertrekken gaat schijnen zal je in die ruimte zonder naregeling altijd een overschrijding van de temperatuur krijgen.
Als je de discussie aangaat voor een modulerende ketel op het punt van de afwijkende 20 delta T voor de CV zou ik stellen dat als de retour temperatuur lager wordt dan nominaal 40 C (aanvoer constant op 60-C) dat de ketel dan een groter vermogen behoort leveren tot het maximale vermogen bereikt is. . .immers, zolang de ketel geen vol vermogen levert betekend de delta T > 20 C dat er teveel afkoeling van het water onstaat onder deelvermogen. Door meer vermogen te leveren zal het retourwater in temperatuur stijgen en de 20 C benaderen. Als een ketel terug gaat moduleren op delta T > 20 als het al geen vol vermogen levert, krijg je een positieve terugkoppeling: door de terugmodulering zal de retourwater temperatuur verder dalen en blijft de ketel terugmoduleren tot het zichzelf uitzet. . .dit is counterproductief. Waar je waarchijnlijk op doelt is een systeem waarin er voorgeprogrammeerd is dat indien de delta T >20 dat er dan teveel warmte afgegeven wordt (onbevestigde aanname)en dat terugmoduleren dan gewenst is.
Dit zou alleen kunnen functioneren indien een systeem perfect is ingeregeld en op delta T = 20 C precies genoeg warmte levert onder de maximale condities. Dit is vaak in de praltijk niet het geval.

Ik stelde echter dat er vaak radiatoren veel te groot gekozen worden of te klein(amateur installaties). Als je dan hier en daar een te grote radiator hebt en hier en daar een te kleine zou de gemiddelde retourtemperatuur nog steeds nominaal 20 C kunnen zijn als je de radiatoren met een afwijkende delta T zou inregelen.

Het probleem van oververhitting vanwege inschijnende zon of een andere externe warmtebron(veel mensen in een winkel) blijf je vaak ook houden met thermostaatkranen, maar dan in mindere mate omdat er een actieve regeling is, maar met thermostaatkranen is goed inregelen ook noodzakelijk.

Verder is het zo dat als in een bepaalde situatie zonder thermostaatkranen er in 1 of 2 vertrekken een verkeerde maat radiator is geinstalleerd en het probleem opgelost kan worden met een eenvoudige afstelling van een afwijkende delta T is dat een oplossing en is vaak sneller, goekoper en doelmatiger dan het installeren van thermstaatkranen, die ook ingeregeld behoren worden.
 

Chathanky

  • #14
Dat is ongeveer de normale werkingsprincipe van het moduleren, dat klopt. Maar als de delta T hoger dan (voorbeeld van een niet een merk genoemde ketel) 22 graden wordt zal de ketel gaan terug moduleren om de wisselaar te beschermen tegen een te groot temperatuursverschil over de wisselaar.

Deze ketel uit voorbeeld zal de temperatuursverschil proberen te houden op 15 graden. waneer je de radiatoren zo gaat smoren zodat de gemiddelde temperatuursverschil boven de 22 graden uitkomt zal de ketel in z`n laagstand blijven branden en komt zo slecht op temperatuur.

Nogmaals geen aanrader om radiatoren een groter temperatuursverschil te geven dan 20 graden, al is het maar om lekkages van de wisselaar van de ketel te voorkomen bij een landurig overschrijden Als je een ketel zonder beveiliging hebt.

Zo zijn er nog wel een aantal zaken die een nadelig effect kunnen hebben bij een te groot temperatuursverschil. (afhankelijk van de installatie die achter de ketel toegepast is)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Echt prettig te volgen zijn de teksten van Vortex niet... :?

Verder wil ik vragen deze discussie te stoppen, want dit zware geschut dient in geen geval het doel van de topicstarter, die, zo lijkt mij, gebaat is met een redelijk duidelijke beschrijving van het inregelen van zijn cv, voorzover mogelijk.

En indien de conclusie is dat dat te ingewikkeld is, kan er beter geadviseerd worden het door een vakman te laten doen, dan zo'n boom opzetten.
 

Chathanky

  • #16
Gewoon uitvoeren zoals cvolieboy is een goede optie Kees (niks mis mee :wink: ).
Wat Vortex aangaf kan voor problemen zorgen vandaar mijn reactie.

Voor een goede check up is het altijd verstandig om er een goede installateur de situatie beoordelen, (helemaal mee eens) er zijn vele systemen met elk hun eigen aanpak, mogelijkheden en onmogelijkheden.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #17
Ik ben het voor een deel wel met Vortex eens, maar ga er vanuit dat de TS wel opnieuw met gerichte vragen komt bij afwijkingen die hem niet bevallen.

Maar meestal valt dat wel mee in een woonhuis situatie.

Met te veel ingewikkelde tekst kunnen we dit forum wel sluiten want dan dient het de DHZ niet meer.

Als het te gevaarlijk wordt verwijzen we sowieso naar de vakman.
Maar met een beetje te veel warmte of kou kan dat geen kwaad.

Hierbij de discussie maar zo laten wat mij betreft.

Vr Gr
 

Chathanky

  • #18
[jip en janneke mode] Dat ben ik ook wel cvolie mijn waarschuwing gaat uit dat een te groot temperatuursverschil nadelig is voor de regeling van vele keteltypen en voor een hoop ketels ook schadelijk voor de wisselaar. (verhoogde kans op lekke wisselaars) [einde jip en janneke mode] :mrgreen:

[Back to ts mode]

We horen graag hoe of het nog gelukt is.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #19
Accoord :mrgreen:
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #20
Beste mensen,
Ik heb wat los gemaakt zo te zien...

Het maximaliseren lukte met een contactthermometer en de aanwijzingen van CVolieboy.

Echter de radiatoren in de serre, die vroeger veel te koud bleven, worden nu wel wat warmer echter op de retour nog steeds iets minder warm (5 - 10 graden kouder) dan de andere radiatoren.

Wil ik dit verschil weg regelen dan mogen de andere radiatoren maar minder dan 1/4 omwenteling open gedraaid worden, met al het gepiep en gefluit uit die radiatorkranen van dien. Bovendien hebben die knoppen speling, draai je de kraan dicht en dan weer zo'n klein stukje open dan blijft de kraan dicht en de radiator koud. Worden de radiatoren in de serre een keer dicht gezet (teveel zon?) dan is er een veel te grote weerstand en slaat de ketel af door te snel opwarmen.

Perfect afgeregeld is technisch leuk maar zo kunnen we de winter niet in.
Nu de boel op z'n jop en jannekes zo ingesteld dat de radiatoren maximaal 1/2 slag open gedraaid kunnen worden, de retour in de serre is zo veel warmer dan die was en de radiator geeft voelbaar warmte af.
Blijft dus nog zo'n 10 graden kouder dan de andere radiatoren.

Technisch niet perfect, maar dan om dat voor elkaar te krijgen moet ik gaan denken aan voetventielen en een by pass, of een dikkere leiding.
Omdat er duidelijk verbetering te zien is begin ik hier allemaal niet aan, zo kom ik de winter denk ik beter door en als het nog niet voldoet zien we wel weer.

Alle meedenkers bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu