Waterslag bij open draaien van een kraan

Kees Jan

  • #1
We hebben al een tijdje last van waterslag in de waterleiding. Gek genoeg vrijwel alleen als we de kraan open draaien.

Bij het open draaien van een kraan stroomt het water er eerst met normale druk uit, waarna de druk afneemt. Vervolgens neemt de druk weer snel toe tot normaal niveau, waarbij de waterslag hoorbaar is.

Als we de kraan maar een beetje open draaien dan herhaalt het boven beschreven patroon zich meerdere keren achtereen (normale druk, afnemende druk, plotseling weer normale druk met waterslag, afnemende druk, etc., etc. ...)

Het is net of er een klep in de waterleiding zit die niet goed functioneert en daarbij verdenk ik een eventuele terugslagklep in/bij de watermeter.

Kan ik op eoa manier zelf met een test bepalen of mijn vermoeden klopt, of is daar een expert voor nodig? En als mijn vermoeden klopt, wat valt er dan aan te doen? Alvast dank voor de feedback!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Als dat bij alle kraan gebeurt kunt u bij de aansluiting achter de watermeter controleren of het kraanleertje van de hoofdkraan opgezet is, dan deze vervangen of de hele kraankop vervangen.
 

Kees Jan

  • #3
Het gebeurt bij alle kranen inderdaad. Alleen als we net een was hebben gedraaid lijkt het effect tijdelijk iets minder te zijn.

Op de watermeter zelf is het effect ook goed zichtbaar, het verbruik gaat dan ook met horten en stoten omhoog (0,05-0,1 liter per waterslag).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zoals ik eerder schreef, kijk de afsluitringen en kraanleertjes van de hoofdkraan eens na.
Tot en met de watermeter is van de netbeheerder, daar mag u niet aankomen.
Kunt u niets vinden in de kranen bel dan even met de netbeheerder.
 

Kees Jan

  • #5
Er zijn vandaag twee monteurs langs geweest om de zonnepanelen in de meterkast aan te sluiten. Die moesten een gaatje boren om de kabel van de kruipruimte naar de meterkast te krijgen. Sinds die actie is de waterslag en het horten en stoten van de wsterdruk compleet verdwenen.

Ik weet nog niet of dit tijdelijk is of definitief weg blijft.. Ik hoop uiteraard op dat laatste, maar ben wel benieuwd wat het nou is/geweest kan zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Graag een melding als u het weet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu