Waterproof schuren en verven stijl-dorpel

Max1974

  • #1
Twee korte vragen over schilderwerk:

1) Ik heb alles in de grondverf staan en ben nu bezig met opschuren, korrel 400 & waterproof. Alleen wordt dat een beetje een smeerboel. Op de grond kun je het nog wel afdekken, maar hoe voorkom ik dat straks mijn ramen onder het smerige water zit? Minder water gebruiken?

2) Bij de meeste deurkozijnen valt het me op dat de aansluiting van de stijlen op de (onder)dorpel lastig te verven zijn. Vaak barst dit na het gronden weer iets los. Het lijkt me dat dit het meest gevoelige punt is voor vocht & het beginpunt van eventuele rot. Hoe kun je dit het beste beschermen?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik vind waterproof schuren met korrel 400 een beetje overkill voor een kozijntje. Het is tenslotte geen plaatwerk :mrgreen:

Lichtjes droog opschuren met korrel 240 en daarna een stoffer + kleefdoekje voldoet.
 

Obbie

  • #3
Niet dat ik wil topic kapen, maar ben toch wel benieuwd naar antwoord op de laatste vraag (aangezien ik met soortgelijk probleem kamp).
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Bij geheel houten deurkozijnen zijn de verbindingen fabrieksmatig verlijmd. Dit is over het algemeen een goede afdichting. Liggend werk, dus dorpels, moet u elke 3 jaar inspecteren en zonodig licht opschuren en opnieuw aflakken.

Het loslaten van verf juist op dat kritieke punt komt vaak doordat vuil zich ophoopt in de hoeken en daardoor vocht vasthoud. Reinigen is hier de remedie. Veel mensen denken dat na het schilderen verder onderhoud niet nodig is maar dit is een groot misverstand.

Regelmatig schoonmaken van het verfwerk kan uw onderhoudsinterval met 2 a 3 jaar verlengen.

Aansluitingen van deurkozijnstijlen op bijvoorbeeld stenen neuten is een heel ander verhaal, daar zit de aansluiting van de kozijnstijlen direct op de stenen neut. Zit daar ruimte tussen dan kan er vocht binnendringen.

Dit kan worden afgekit om vochtindringing tegen te gaan.
 

Max1974

  • #5
Okay, goed schilderen en regelmatig schoonmaken is dus het beste. Zou het preventief kitten van deze overgang ook zinvol kunnen zijn? Bvd.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Nee. Ook kit kent veroudering en is op die plaatsen alleen en bron van vuil ophoping. Wilt u openstaande naden afdichten, werk dan zo glad mogelijk af met een 2k-epoxyhoutvuller. Deze kunt u strak aflakken. Kit blijft een probleem wanner er verf opgezet wordt.
 

Max1974

  • #7
Ok, bedankt voor alle adviezen. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu