Wateroverlast tuin

Red baron

  • #1
Beste klussers,

Ik zit met het probleem dat mijn tuin klieder nat blijft na een paar regenbuien. De tuin is 1 jaar terug volledig met een kraan omgespit op ca. 80cm.
Nu heb ik diverse gaten geboord 1m diep, echter het water blijft in de gaten staan en zakt niet.
Volgens het sonderingsrapport (handboring) zit er op 0,95 - 1,40 m-mv een leemlaag.
De grondwaterstand op dit moment is -1,40m.

Mijn vraag is: Indien ik gaten boor door de leemlaag, lost dit mijn wateroverlast probleem op. De gaten zullen dan gelijk zijn aan de grondwaterstand, heeft dit dan zin?
 

Fiesiekus

  • #2
Probeer 't! Het regenwater kan (misschien) horizontaal afstromen in het grondwater.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hebt u enig idee hoe dik de leemlaag is ?
Lang niet altijd is daar zomaar doorheen te boren, bovendien hebt u nogal wat gaten nodig voor een droge tuin.

Laat uw gedachten eens gaan over drainage.
 

Red baron

  • #4
De leemlaag is volgens het sonderingsrapport (handboring) 45cm, (0,95 - 1,40 m-mv)

Horizontale drainage is geen optie gezien er geen mogelijkheid is tot afvoer.
 

Fiesiekus

  • #5
Als eronder een zandlaag aanwezig is, zou ik gauw die gaten boren.
 

Red baron

  • #6
Yep, eronder is zand. Handboring is gedaan tot 2,20m en de leemlaag zit op 0,95 - 1,40 m-mv, hieronder tot 2,20m zit zand.

Probleem is dat de "normale" grondboren tot 1m diepte gaan, welke oplossing kan ik hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt voor de reactie
 

Fiesiekus

  • #7
Misschien zijn er wel langere te huur.

Anders een stuk buis aan laten lassen.
 

Kloek77

  • #8
Er bestaan uitschuifbare, en ook die je (theoretisch) oneindig kunt verlengen.
 

Hansvk

  • #9
Ik zou in de gaten een kale drainagebuizen plaatsen en die vullen met grind.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Huur voor een paar tientjes een gemotoriseerde grondboor. Deze kun je een aantal keer verlengen en je rug vindt het prettiger.
 

Peter Klusser

  • #11
Er bestaan handboren die je kunt verlengen met verlengstukken, die je met bajonetsluiting aan elkaar maakt. Geen idee of je ze kunt huren, ze gebruiken ze veel bij milieukundige adviesbureau's.
En de boorgaten zou ik vullen met (fijn) grind, dat bevordert de afvoer aanzienlijk.
En je moet zeker weten dat er geen leidingen door je tuin lopen, want dan krijg je een probleem!
 

R. Dijker

  • #12
Een aantal gaten boren en die vullen met grind zal zeker helpen.
Hou er aleen wel rekening mee dat het niet alle minuut het probleem oplost.
Het water moet met de tijd zijn eigen gang gaan vinden naar de gaten (met andere woorden het water maakt zijn eigen kanaaltjes naar de gaten).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu