Watermeter plaatsen

Whpjm

  • #1
Hallo

ik moet een watermeter plaatsen.
er wordt gezegd dat de leidingen die nu bij het hoofdkraantje zitten 22 mm zijn.

Kan iemand advies geven waar ik allemaal op moet letten?

mvg wilbert
 

Jacovrie

  • #2
De aanvoer naar de watermeter is over het algemeen 22 mm. De watermeter zit met twee koppelingen tussen de leidingen. Wanneer een bestaande watermeter moet worden vervangen, is het een kwestie van eerst kijken of de afmetingen van de nieuwe meter hetzelfde is als die van de 'oude' meter. Hoogstwaarschijnlijk is dit het geval.

Voor de meter (aanvoer) zit de hoofdkraan, deze dichtdraaien. Na de meter zit een stopkraan, deze ook dichtdraaien. Wanneer er na de meter geen stopkraan zit, dan installatie via aftapkraan leeg laten lopen. Dan koppelingen van de watermeter m.b.v. twee tangen losdraaien. Meter uitnemen en nieuwe meter plaatsen.

Gaat het om een geheel nieuwe installatie en moet de meter geplaatst worden, dan koppelingen aan buizen solderen voor bevestigen watermeter. Voor de meter een hoofdkraan plaatsen en na de meter een stopkraan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik dacht dat een watermeter door het waterleidingbedrijf geplaatst moest worden in een installatie, behalve een tussenmeter, is dat veranderd ?
 

Xr8

  • #4
Als je een nieuwe watermeter moet plaatsen en je hebt de mogelijkheid gebruik dan een speciale watermeter beugel. Hierop zit voorgemonteerd twee afsluiters voor eventueel uitwisselen zonder aftappen, en een aftap mogelijkheid.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu