Waterleiding splitsen wastafel douche

NMGN-024

  • #1
Hallo allemaal,

Graag zou ik de beste oplossing willen weten hoe de waterleiding onder de wastafel douche te splitsen om elders boven een nieuwe kraan te kunnen installeren. Koudwaterleiding die gesplitst moet worden ziet u op onderstaande foto. Alvast hartstikke bedankt allemaal!

Groetjes :D

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Knietje vervangen door een T stuk. Welke richting moet de nieuwe leiding heen?
 

NMGN-024

  • #3
Het knietje is (als het goed is) het onderdeel wat op de horizontale koperen leiding zit?

De leiding gaat de linkerkant op, dus langs de warmwaterleiding en daar de muur door de andere kamer in.

Kan ik met het t-stuk de bestaande leiding naar de kraan zelf wel plaatsen?

Alvast bedankt voor het reageren!

Groetjes :D
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Het is zo te zien 12mm buis Je vervangt het knietje door een T stuk 12 x 12 x 1/2. Je boort een gat in de muur waar de leiding moet komen, gat goed stofvrij maken. stukje mantelbuis door de muur.
Puntstuk op de mantelbuis 12 x 1/2 en dan monteer je een flexibele leiding 1/2 x 1/2 tussen T stuk en leiding.

Maar meet de diameters van de koperen en vernikkelde leiding even op.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Driewegknie op de plek van de huidige knie, indien nodig een verloopring van 10 x 12 mm op de aansluiting van de verchroomde leiding.

 

NMGN-024

  • #6
Frank,

Gedaan!

Koper is echt 12mm, de vernikkelde leiding (richting de kraan neem ik aan) moet 10mm zijn.

Het puntstuk en de mantelbuis zijn samen te verkrijgen hoop ik, zal wel niet veel passen en meten worden?

Je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal. De flexibele leiding komt dus tussen het nieuw te plaatsen t-stuk en leiding, maar welke leiding bedoel je precies? Is is het mogelijk om de twee leidingen naar de kraan ook te vervangen, misschien is het makkelijker om daar ook flexibele leidingen te plaatsen, meteen alles een update geven?

Alvast bedankt voor je tijd en antwoord.

Groetjes :D
 

NMGN-024

  • #7
Jan,

Om de verchroomde leiding weer passend te maken bedoel je?

bedankt voor je tijd en antwoord!

Groetjes :D
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Dat is nieuw die flexibele leiding, hebt u nog meer zaken niet vermeld?

Beetje lastig want dan kan bovenstaande niet en wordt het moeilijk voor iemand die geen ervaring heeft.
 

NMGN-024

  • #9
Nee, er zitten nu geen flexibele leidingen, dat was een antwoord op iemand anders zijn opmerking. Het is nu precies zoals op de foto.


Groetjes weer :D
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ja, de knelring 12 x 10 mm is om de pijp van 10 mm passend te maken voor de 12 mm van de driewegknie.

Quoten is overbodig.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu