Waterleiding lekt bij kraan open

Patrick71

  • #1
Ik was gisteravond onder de vloer, omdat ik vermoed dat een afvoer van een wastafel op de begane grond lekt.
Ik had de kraan enkele minuten open en opeens begon een paar meter verder een leiding te spuiten bij een koppeling. Dit hield op nadat de kraan weer dicht was.
uiteraard moet dit gemaakt worden, maar ik begrijp de oorzaak niet.
Juist als de kraan dicht is, zou er toch meer druk op moeten staan? En dus ook lekken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Het enige dat ik mij kan voorstellen dat de koppeling niet goed afdicht en dat bij een normale druk de koppeling dichtgedrukt wordt door de waterleidingdruk.
De druk in de leiding wordt minder als de kraan open staat.
Is de koppeling goed aangedraaid ?
Niet forceren, dan beter een nieuwe koppeling plaatsen.
 

Patrick71

  • #3
Ik heb mij vergist. Het was gezichtsbedrog. Het probleem is veel erger. Ik heb een kanaalplatenvloer. De afvoer van de wastafel loost in een kanaal in de vloer. Het water zoekt een weg naar buiten en loopt langs een koperen leiding naar de kruipruimte. Bij een snelkoppeling stroomt het naar beneden.
Vanmiddag zijn ze met een cameraatje de afvoer in geweest. Het lijkt erop dat de afvoer bewust op de holle ruimte in de vloer is aangesloten. De holle ruimte in de vloer wordt als 'leiding' gebruikt. Die meneer had zoiets nog nooit gezien.
Dit verklaart ook mijn vochtproblemen (ander topic). Ik heb het huis ruim een jaar. Volgens mij kwalificeert dit wel als een verborgen gebrek. Wie weet waar het water alemaal zit en wat voor schade dit heeft aangericht (wat ik nog niet weet). Gaat wel even duren voordat het droog is. En ik moet de afvoer opnieuw gaan aanleggen en netjes aansluiten op de riolering.
 

Patrick71

  • #4


Hier eindigt de afvoer.
Je ziet ook nog een geribbelde zwarte leiding lopen.
die lopen volgens mij nooit in een riolering.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Bouwpatholoog erbij halen en op basis van zijn advies de verkoper aansprakelijk stellen wegens verborgen gebrek.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu