Watergedragen beits "pakt" niet goed

Huubster

  • #1
Goeiemorgen allen. Mijn vraag is de volgende:
Ik heb een vloer gelegd van nieuw grenen vloerdelen. Deze is gebeitst met een glatsi acryl vloerbeits.

Omdat hij echter na het aanbrengen van 1 laag nog te licht van kleur was heb ik een 2e laag aangebracht, en een derde. Bij deze laatste laag kwam het op een paar planken voor dat de beits niet pakte. Hoewel ik tussen elke laag (steeds een dag droogtijd er tussen) heb geschuurd én ontvet. Het gaf een beetje het effect dat je kunt hebben als je met een alkydverf over een waterdruppel gaat, alleen was er geen waterdruppel te zien. Ik vermoedde dat de plank wellicht op de een of andere manier wat vettig was geworden, maar ook na nogmaals schuren en ontvetten kwam het terug, de nieuw opgebrachte beits wordt als het ware "weggedrukt".

Inmiddels heb ik het door het meermaals opnieuw uitrollen van een half-droge beitslaag er voldoende onder gekregen, maar ik ben zeer benieuwd wat dit veroorzaakt heeft!
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
Raar...zeker dat het maar hier en daar gebeurt.
Lijkt zowat op siliconenvervuiling, maar dat zal wel niet het geval zijn.
Ammoniakaal water gebruikt om te ontvetten?
 

Huubster

  • #3
Nee, een flesje rinser. Ontvetter meegenomen bij de verfspeciaalzaak in de buurt.

Voor zover ik het gelezen heb is het effect inderdaad gelijk aan dat van siliconenvervuiling, alleen had ik er dus pas na 2 lagen last van(!).

Zoals ik zei is het probleem inmiddels "opgelost" (bedekt), maar het blijft me een raadsel wat dit veroorzaakt. Vooral omdat dit mijn eerste waterbasisbeits ervaring is.

Nou ja, mocht iemand anders dit probleem ook krijgen: het is dus te "verhelpen" door het betreffende oppervlak na zo'n 20 minuten met de kwast na te strijken. Zogauw er 1x een laagje is gevormd met rust laten en met de volgende laag gewoon weer meebeitsen.

Ik heb komende zomer meerdere vloeren te doen, dus als iemand hier een preventieve oplossing voor weet....
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Het zou kunnen dat je niet genoegd nagespoeld hebt na gebruik van de rinser. Hoeft trouwens ook niet gebruikt te worden tussen de lagen in, schuren volstaat. En dan gewoon het schuurstof wegnemen met een vochtig doekje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu