Waterdruk douche, hydrofoor

Mabel

  • #1
Het gaat om de wateraanvoer voor onze nieuwe douche. Wij wonen in een oud huis op de 4e verdieping (zolder), die eigenlijk origineel nooit voor bewoning bestemd was. Maar ik denk dat velen nu in dezelfde situatie zitten en wil een poging doen om nou eens écht antwoord te krijgen op een paar vragen, en vooral ook goede raad.

Tot voor kort douchten wij in een klein hokje mb.v. klein keukengeisertje - dat ging wel zo'n beetje, althans nét genoeg om ons schoon te boenen. Geysertje nu kapot; dus plan voor een geheel nieuwe douchecel met grotere geyser en als het éven kan een 'regendouche'!
Dat zou nog wel eens fors problemen kunnen geven, leer ik op dit forum (waarvoor trouwens dank).
Nu heb ik verschillende mogelijkheden die allemaal vragen opwerpen; ik weet niet waar ik nou het best kan beginnen.
- Eerst maar een 'theoretische' vraag. Bij diverse geysers en 'luxe' douchesystemen zie ik dat een waterdruk van minimaal 1,5 bar vereist is. Ik snap dit niet goed: die druk meet je, als ik het wel heb, als je geen water tapt. Maar is het niet veel belangrijker wat er gebeurt als je wél water tapt? M.a.w. hoeveel liter water/minuut je kunt tappen? Hoe meet een geyser eigenlijk 'de waterdruk' en waarvoor is die van belang?
- Die vraag lijkt me extra van belang door de situatie in ons huis: de 3e en de 4e verdieping een eigen wateraanvoer vanaf de hoofdleiding van Waternet; die is 22mm totaan 1m onder de vloer van de 4e verdieping. De druk is daar ca. 1,3 bar. Ik heb geverifieerd dat je vandaar probleemloos 30l/min kan tappen en wellicht meer.
De leiding naar de 4e verdieping is vervolgens een 12mm buis. Dat dit niet genoeg is voor een stevige douche is me wel duidelijk (nog een wonder dat die douche het tot dusver wel min-of-meer deed). Dus daarboven moeten nieuwe leidingen komen. Maar moet dat 15mm of 22mm worden? Heeft 22mm eigenlijk wel zin als de geyser toch maar een 15mm aansluiting heeft (en wie weet een nog dunnere buis in het binnenwerk)? Of zou ik misschien 22mm kunnen gebruiken totaan de splitsing tussen geyser en koudwaterleiding? Is de waterdruk (op de 4e ter hoogte van de geyser ca. 1,1 bar) eigenlijk wel van belang als de buisdiameters maar groot genoeg zijn?
- Zo ja, dan zou ik dus een z.g. 'hydrofoor pomp' moeten plaatsen. Maar die kan ik helaas wel nauwelijks op de begane grond plaatsen zonder hulp van, en overlast voor, mijn benedenburen. Ik kan hem wél vrij gemakkelijk boven de 22mm aanvoerleiding plaatsen, maar dat is dus bijna 9m hoger. Hier kom ik duidelijk kennis tekort: bij de specs van zo'n pomp staat dan bijv. 'aanzuighoogte: 8m'. Ik neem aan dat het dan gaat om water waar geen enkele druk op staat, bijv. uit een put. Maar als er nou wél druk (ca. 1,3 bar) op staat en de 22mm leiding komt direct van Waternet?
Het lijkt me toch dat die pomp dan een stuk minder hoeft te 'zuigen'. In feite vraag ik me af of ik dan niet kan volstaan met een 15mm leiding naar de 4e; de werking van de pömp zou er dan op neerkomen dat overvloedige aanvoer onder lage druk wordt omgezet in minder aanvoer onder hogere druk. Dat zou toch niet een heksentoer moeten wezen, toch?
- Ik word trouwens sowieso niet erg goed wijs uit de specs van de diverse 'hydrofoor' pompen, die enorm uiteenlopen in prijs; ook eerdere raadgevingen op dit forum waren toch niet echt duidelijk.
De meeste worden aangeboden voor het besproeien van de tuin en/of het pompen van 'afvalwater'. Wat is het verschil met mijn toepassing? Heb ik het goed als ik denk dat het dan vooral gaat om de hygiëne? Ik las ergens dat je er dan op moet letten dat alle onderdelen, m.n. het 'drukvat', van messing of RVS zijn gemaakt. Dát kan ik wel begrijpen. (Ik las niets over een kunststof drukvat.) Maar is dat het enige verschil of is zo'n tuin-sproeier pomp ook nog op andere punten verschillend van de soort pomp die ik zoek?
Ook lees ik (o.a. op dit forum) tegenstrijdige berichten over de functie van het 'drukvat' dat sommige (niet alle!) hydrofoorpompen hebben. De meest waarschijnlijke uitleg lijkt mij dat je uit dit drukvat een keteltje water kunt tappen zonder dat de pomp aanslaat; dat doet'ie pas als je een douche neemt of de afwas gaat doen. Klopt dit?
Ik vind het dan wel weer merkwaardig dat een van de weinige pompen die expliciet wordt aanbevolen voor wat ik wil bereiken (Grundfos UPA Home booster) géén drukvat heeft.
- Die Grundfos is trouwens érg duur. Is dat nou wel nodig voor één douche? Is de Güde HWW 1000 voor €129- dan niet een even goede of zelfs betere keus?

Mabel
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Hoe groter de diameter van de leiding is, des te minder weerstand ontstaat er. Daarbij is het ook nog zo dat de weerstand in een leiding toeneemt naarmate er een groter volume doorstroomt.

Oftewel je kunt de koudwaterleiding het beste helemaal tot aan de ketel uitvoeren in 22mm. De 12 mm leiding voldoet toch al niet, dus of je deze vervangt door een 15mm of een 22mm leiding maakt dan ook niet meer uit. Je minimaliseert dan in ieder geval de drukval over de leiding.

Je zou dan kunnen proberen of je na het aanpassen van de leiding voldoende wateropbrengst hebt. Zo niet, dan kun je alsnog een hydrofoor plaatsen.

De hydrofoor moet zo dicht mogelijk bij de watermeter geplaatst worden om optimaal te werken. Dan loop je er inderdaad tegenaan dat je medewerking moet hebben van de benedenburen, waarbij je ook nog een elektriciteitsleiding vanaf je eigen meter moet aanleggen.

De genoemde Grundfos pomp is geschikt voor de genoemde toepassing, oftewel drukverhoging. De pomp van Güde is een hydrofoorpomp die je toepast als er water moet worden opgepompt uit een bron of regenwaterreservoir en is dus niet geschikt voor de toepassing. Bovendien is de Güde pomp veel groter en maakt met 90 Db waarschijnlijk veel te veel lawaai. Zeker als deze bij de buren moet komen te staan.

Ander aandachtspunt is de capaciteit van de afvoer van de douche. deze moet ook groot genoeg zijn, anders heb je nog steeds niets aan een regendouche.
 

Mabel

  • #3
@Mn22 Ik dank je hartelijk voor je reactie. Ik concludeer eruit:
1. De 'waterdruk' is eigenlijk niet erg van belang; met een emmertje en een horloge meten hoeveel liters je per minuut kunt tappen zegt veel méér. In feite gaat het vooral om de diameter van de leidingen en ik zal je raad opvolgen om overal de dikst mogelijke leidingen te gebruiken; het maakt in mijn situatie inderdaad qua prijs maar weinig uit.
Ik blijf dan alleen nog zitten met de vraag wat ik aan moet met de specificaties op geysers douchepanelen enz. Vaak wordt 'minimaal 1,5 bar' aan druk vereist en dat lijkt me dus sowieso onzin; die 'druk' heb je ook over pijpjes van 0,5cm maar die geyser gaat daar écht niet op werken. Nooit vind ik in de specs eisen aan het aantal liters/minuut, terwijl dát me nu juist van belang lijkt, toch?

2. Bijna alles wat als 'hydrofoor-pomp' wordt aangeboden is niet geschikt voor het opvoeren van de druk in een drinkwaterleiding. Ik vond maar twee hiervoor geschikt modellen:
- DAB Easybox Mini Hydrofoorpomp (ca. €800,-)
- Grundfos UPA Home booster (ca. €300,-)
Beide modellen moet je direct na de watermeter monteren, wat in mijn geval dus neerkomt op 'bij de benedenburen'. Met een vrijwel gelijk uitziende Grundfos pomp voor mijn CV heb ik de ervaring dat die héél zachtjes z'n werk doet, dus als die pomp bij de benedenburen in de kelder moet komen dan zullen ze daar geen last van hebben, zou ik denken. Of heeft iemand hiermee andere ervaringen?

Mabel
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
De waterdruk is wel degelijk van belang. Er is een minimale druk nodig om de interne weerstand weerstand van de geiser te overwinnen. Is de druk te laag, dan gaat er geen, of onvoldoende water door het toestel. Ook kunnen er andere problemen ontstaan bij het functioneren van de geiser, zoals het niet goed werken van diverse drukschakelaars.

Druk en volume kun je dus niet los van elkaar zien. Je hebt voldoende waterdruk en watervolume nodig om het goed te laten werken. Om dat te bereiken heb je dus onder andere een juist gedimensioneerd leidingsstelsel nodig.

Vergelijk, een hogedrukreiniger kan ook een hoge druk behalen, alleen de wateropbrengst is heel gering. Haal je de lans eraf, dan is de druk vrijwel nihil maar is er wel meer wateropbrengst. Dus zowel druk als volume zijn van belang.

Wat betreft de pompen is de Grundfos veel eenvoudiger en dus goedkoper. Het is maar net wat er nodig is in uw situatie. Als je het goed wil doen, moet een en ander berekend worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu