Waterbord vervangen

Kruit

  • #1
Hallo,

Ik heb een schuin pannendak zonder kantpannen. Ipv de kantpannen heb ik een houten daklijst die bestaat uit een windveer (de plank die je ziet als je naar de kopgevel kijkt) en daaraan over de lengte vastgemaakt een waterbord (plank die bovenop de pannen rust en die de naad tussen de muur en de pannen afdekt). Ik ben niet helemaal zeker van de juiste benaming, maar het idee is denk ik wel duidelijk.
De daklijst is deels verrot en moet vervangen worden. Ik wil dit doen met stroken watervast verlijmd multiplex. Die zijn natuurlijk maar 2,5 m lang. Ik zit nu met de vraag hoe ik moet omgaan met de naden die ik dan krijg tussen deze stroken. De dakhelling is ongeveer 6m. Kan ik een naad open laten zodat de regen gewoon in de spouw loopt (lijkt me niet, maar ik zie bij sommige huizen gewoon een naad zitten) of moet ik de planken aan elkaar maken (hoe?) of de naad dichtkitten?
 

Geus

  • #2
Ik ben geen expert, maar waterborden worden altijd schuin gemonteerd, waardoor water via de naden op de pannen terecht komt en nooit in je spouw.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Op (vlakke) waterborden worden ook wel eens schuine latten gemonteerd, die het water naar de pannen afvoeren.

Ik weet niet hoe je de overgangen moet detailleren, heb er wel ideeën over, maar wacht eerst andere reacties af. Ik denk dat ze vroeger uit 1 deel gemaakt werden. Waarom multiplex?
 

Kruit

  • #4
IJkenhout schreef:
Ik denk dat ze vroeger uit 1 deel gemaakt werden. Waarom multiplex?
Ja waarom? Ik vermoed dat dit soort lengtes moeilijk te krijgen zijn in vol hout en dan ook snel wat krom of scheel worden. Maar ideeën zijn altijd welkom.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu