Water en gasleiding wegwerken in vloer

Jurjendegroot

  • #1
Mijn plan is om een extra toiletruimte te bouwen in de CV ketel ruimte op de 2e verdieping. De CV ketel is verplaatst naar de linkerwand en zal worden afgeschermd met een voorzetwand (met luik voor toegang tot de CV ketel). Er is echter ooit een gat uitgehakt in de betonnen vloer voor de gas en water leidingen dat voor een deel onder de geplande voorzetwand zal uitsteken. Zie ook foto.


Om een inbouw toilet te installeren wil ik dit gat opvullen en de vloer weer enigszins vlak maken. Hoe ga ik te werk?

Mijn idee was om eerst de gaten rondom de leidingen die uitkomen in het plafond op de 1e verdieping op te vullen met purschuim (zodat cement of beton niet wegloopt naar de onderliggende ruimte). Daarna leek het mij het makkelijkst om het grote gat op te vullen met zandcement. Is dit een goede optie of zijn er betere alternatieven?

Ik begreep dat het aan te raden is om de leidingen niet direct in contact te laten komen met beton/cement om aantasting te voorkomen. Welk materiaal kan ik het beste gebruiken om de leidingen af te schermen? Bestaat er bijvoorbeeld mantelbuis die je om reeds aangesloten leidingen kan aanbrengen? Of zou ik ook standaard grijze PE buisisolatie voor dit doel kunnen gebruiken? Is er nog een verschil tussen de aanpak van de koperen en stalen leiding nodig?
Ik hoor graag jullie adviezen!
 

Oss

  • #2
Hou er sowieso rekening mee dat je ketel in een voldoende geventileerde ruimte staat.


Je wil sowieso iets van een mantelbuis omdat met warmte en kou de leiding zal uitzetten/krimpen. Op de foto gok ik koppelingen te zien in het verlaagde deel. Niet verstandig om dat dixht te storten. Beter dan dat hele deel vervangen. Zandcement kan prima, incl je eigen idee vwb pur.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu