Water bron slaan (voor de tuin)

Mike20

  • #1
Hallo allen, ik wil proberen in de tuin een kleine bron te gaan slaan,het gaat mij puur om de plantjes en gras water te geven ,meer niet.

Nu wil ik dat proberen met een buis diameter 60mm of 80mm.

Theorie moet het water hier op z'n 6a8 meter zitten.

Ik wil dit gaan proberen met een tuinslang waar een koperen buis bij aan zit en dan het zand eruit te spoelen,of dit gaat werken weet ik niet,proefje van een meter was geen probleem tot zover.

Nu alleen de vraag en wat ik niet echt kan vinden, de buis van 60 of 80 mm moet ik gaten rondom in boren en daar een kous overheen trekken?

Als ik het voor elkaar krijg hem op de plek te krijgen kan ik dan ook een halve meter grind binnen in de buis gooien ipv er buiten want dat red ik niet op deze manier.

Daarin komt weer een kleinere buis of slang met filter die ik of aan een zelfbouw handpomp wil gaan monteren of klein pompje .

Wie kan het mij vertellen of het klopt zoals ik het beschrijf.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Er zijn hier wel meer topics hierover geweest.

Maar is een regenton niet handiger? Eentje van een kuub is vaak ruim voldoende.
 

Mike20

  • #3
Klopt ik zie genoeg topics waarin ook vermeld word gebruik de zoekfunctie..

Daar staat zover ik weet niet het antwoord op mijn vraag in of ik heb het mis?

Regentonnen heb ik nu z'n 600liter maar
1 vrouw lief wil die rommel niet op stoep meer allemaal

2 met dit weer lust mijn gras en tuin veel maar het idee naar 1 kuub bak is misschien een idee,ga ik over denken

maar dan wil ik het als nog ook al is het een experiment om te kijken of het mij gaat lukken of niet toch proberen.

Bedankt voor het mee denken
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
IJkenhout schreef:
Er zijn hier wel meer topics hierover geweest.

Maar is een regenton niet handiger? Eentje van een kuub is vaak ruim voldoende.
Dat is uiteraard afhankelijk van het formaat van je tuin. Maar het nadeel is dat als het droog is je water nodig hebt en het vat niet meer gevuld wordt door de droogte.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Misschien ben ik verwend met kleigrond, maar de tuin besproeien is zelden nodig. Op 6cm diepte is de grond nog steeds vochtig. Ik geef eigenlijk alleen water aan pas geplante planten en planten in pot.

Kunnen andere grondsoorten niet verbeterd worden waardoor water geven niet nodig is?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Als je genoeg water in je spuitlans krijgt kan je erg diep komen.

het gaat er om dat je filter in een watervoerende laag zand terecht komt.

het is beter als de pomp onder in je bron zit
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu