Water blijft vullen

Aegwas

  • #1
Geachte forumleden,

Een aeg lavamat72600Update geeft bij vullen de C1 code. Er is al een en ander geschreven over de pressostaat en de leidingen, maar ik weet niet zeker of de pressostaat stuk is;
eerst was er een lekkage: het wasprogramma was gestopt bij spoelen. De slang naar de pressostaat bleek losgeraakt. Die heb ik doorgeblazen en vastgezet, maar daarna liep de wasmachine geen enkel stadium door. Vullen liet zich voortdurend herhalen, de machine begrijpt niet, dat er voldoende water in zit en dat de volgende stap in het programma aan de beurt is.
Dilemma: de machine is 12 jaar oud, onlangs de koolborstels vervangen (hartelijk dank voor de hulp van 't forum), een nieuw pressostaat kost zeker 'n 100 euro... Moet ik de brave machine toch maar afdanken?

Vriendelijke groet,
Luuk
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een pressostaat kost normaal ongeveer de helft van de prijs die u noemt, dat valt dus nogal mee.

Controleer het slangetje naar de pressostaat op verstopping en lekkage.
Bij een verstopping, dat kan een propje vuil zijn, zal het waterniveau niet gemeten kunnen worden, bij een lekkage evenmin.
Blaas het slangetje eerst nog eens goed door, eventueel er helemaal afhalen, doorspoelen met water en opnieuw monteren.
 

Aegwas

  • #3
Geachte Jan,

Doorzetten lijkt te lonen. De slang zelf doorblazen en terugmonteren leverde nog steeds een foutcode op.
Terwijl de slang zelf intact en vrij was, heb ik ook maar 'ns vanaf pressostaat naar 'kuipslang' geblazen. Ook al merkte ik geen verandering in weerstand: aansluitend stopte de machine bij de proef 'spoelen' weer met water-inladen en produceerde geen foutcode.

Heb braaf sodaoplossing in kuip gedaan en laat 't 'n paar uur weken. Daarna kookwas.
En aansluitend uitsluitsel.

Tot zover.

Vriendelijke groet,
Luuk

P.S. Dat pressostaat minder kost is ook fijn; ging zelf even uit van prijs op aeg-electrolux-site: 108,95
 

Aegwas

  • #4
Geachte Jan,

Inmiddels enkele wasjes verder.
Wonderbaarlijk,
en groot mijn dank.

Alle groet,
Luuk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu