Wat voor ondervloer is dit?

*Debbie*

  • #1
Hallo,

Wie kan mij vertellen wat voor ondervloer dit is. Cement, beton, hout?

Ik wil een nieuwe tegelvloer leggen, tot welke laag moet deze vloer dan gestript worden, voordat de nieuwe vloer hier overheen kan?

Hoop dat iemand me kan helpen o.b.v. deze foto's.




Groetjes,

Debbie
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Alleen de tegels eruit is voldoende, de restanten van de voegen weghakken en met tegellijm op poederbasis nieuwe tegels leggen.

Gebruik gezichtsbescherming, deze tegels zijn knetterhard en kunnen uw ogen behoorlijk beschadigen door splinters.

U kunt ook nieuwe tegels over de bestaande leggen, de oude goed ontvetten en een primer gebruiken.
 

*Debbie*

  • #3
Hoi Jan,

Dank voor je reactie en tips!
Is het een cementdekvloer wat er nu ligt, dat je tegellijm op poederbasis adviseert? En kan dat direct op het cement, of moet er eerst nog een laag tussen? Primer of egalisatiespul?
Gezichtsbescherming is een goed punt. Wat voor breekhamer kun je het beste gebruiken om de tegels uit te hakken?

Wat zijn de voor- en nadelen van de 2 opties (over de tegels heen leggen of tegels eerst uithakken)?

Alvast bedankt!
Debbie
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Tegellijm op pasta basis is over het algemeen niet zo geschikt voor vloertegels.

De tegels uit hakken levert een betere hechting op dan over de harde tegels die er nu liggen.
Bovendien worden eventuele slechte voegen en gedeeltelijk los liggende tegels ook verwijderd, u begint met een schone lei.
Als u de tegels verwijderd de vloer voor het tegelen even insmeren met een papje van pure cement, grote gaten even opvullen met cementmortel kleine gaten met tegellijm.

Hakken gaat het handigste met een platte beitel, een z.g. voegbeitel, schuin tussen de tegel en de vloer zetten.
Het kan met een breekhamer maar vaak net zo goed met beitel en moker, als ze erg vast zitten is een breekhamer wel gemakkelijker.
Alleen de tegel weghakken is voldoende als de ondergrond vast zit.
 

*Debbie*

  • #5
Jan,

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Hier kan ik wat mee!

Nog een vraagje over de poederlijm, ik zie hier verschillende soorten in. Zoals:

'Forbo' flexibele Poedertegellijm, super 708
'Excel Bond' Tegellijm op cementbasis, flexibele rapid set
'Bal' Tegellijm op cementbasis

Heb je een advies over welke te gebruiken? Je hebt ze in verschillende kleuren, wat ik niet goed begrijp, want de kleur zie je toch niet???
En hoeveel KG heb je nodig voor een oppervlakte van 65m2?

Eigenlijk heb ik dezelfde vragen ook voor voegsel. Ik zie hier ook verschillende merken (Bal, Excel Bond, Eurocal, Foby) en ook hier op cementbasis of flexibel, met microflex etc. etc.
Welke is aan te bevelen (wat is het verschil?) en hoeveel kg heb ik nodig?

Groeten van Debbie
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Op het forum geven we geen adviezen over merken.

In het algemeen is een flexibele lijm op poederbasis het beste.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu