Wat is goedkoper pan opzetten met heet water

Andre33

  • #1
Een vraagje; wat is goedkoper.
Pan koud water opzetten en dan koken op gas of
heet water uit de tapkraan pakken en daarmee gaan koken.

Groeten,

Andre33
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als je eerst moet wachten tot het water uit de tapkraan warm of heet is lijkt me dat geen optie.
Is dat water al warm door vorig gebruik van water uit die tapkraan dan lijkt me dat iets goedkoper.
*wgb*
 

Chathanky

  • #3
In de zomer wel maar in de winter?
In de winter is de warmte van leidingverlies of het verlies van warmte van het koken beiden welkom.

Doe maar gewoon koud water. De besparing die er mogelijk kan zijn gaat te niet door de eventuele waterverspilling als je moet wachten op warm water.
Tevens weten we niet of je een combiketel, geiser, elektrische boiler of een zonneboiler hebt.
 

Grashopper

  • #4
Persoonlijk denk ik via de ketel. Via het gas duurt het veel langer om een zelfde hoeveelheid op te warmen als via de ketel. Het rendement van een CV ketel zit rond de 96%. Dat van een gasstel zal de 70% nog niet eens halen schat ik in. Er gaat veel warmte verloren doordat het om de pan heen gaat. Voel maar eens boven de kookplaat. Het grootste deel van deze warmte zuig je ook nog af via de afzuigkap en komt dus niet ten goede voor het opwarmen van je woning.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Er is geen ketel die een rendement haalt van 96% op tapwater. Het hoogste rendement op dit moment ligt zo rond de 91% en dat zijn maar enkele ketels.

De gemiddelde combiketel met hrww zit zo ronde de 80%. Veel combiketels zitten dus nog lager. Dat het opwarmen van water met de ketel sneller gaat ligt vooral aan het vermogen van de brander. Het vermogen van de ketel ligt veel hoger dan van een brandertje op een gaskookplaat.

Vergeet ook niet dat je met een ketel ook veel metaal opwarmt dat vervolgens weer afkoelt. Dat kost ook energie waar je niets aan hebt. Tel daar de leidingverliezen nog bij op. Ook moet je het water vervolgens nog verder koken in de pan, dus de pan moet ook nog opgewarmd worden. Ook weer energieverlies.

Ik denk dat koud water koken op het gasstel het voordeligst is, in de meeste gevallen. Tenzij je warmtapwater kunt pakken direct van een gasgestookt voorraadtoestel zonder lange leidingen.
 

Grashopper

  • #6
Dat rendement wat jij bedoelt is denk ik het jaartaprendement. Ik bedoel puur het deel van het gas wat wordt overgezet in warmte van het water delen door het gas wat erin gaat. Als je een berekening maakt met de formule Q=m*c*dT en je neemt 7,5l/min (flow bij CW4) dan heb je een dikke 26 kW nodig. De meeste CW4 toestellen hebben 28 kW belasting zodat je altijd al een rendement hebt van een 93%. Vaak kunnen die toestellen iets meer dan 7,5 l/min leveren zodat het rendement naar de 96% gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu