Wasmachine: water loopt uit waspoederbakje

Jan van de Velde

  • #1
Hallo,

Allereerst: geweldige site! :D

Maar nu mijn vraag: in mijn wasmachine stroomt er op het moment dat er water binnengelaten wordt, een boel water uit het gat waar het waspoederbakje zit. Het poeder blijft gewoon liggen.

Hierna stopt het programma regelmatig op de moment dat er water binnengelaten wordt. Pas als ik hem aan de achterkant opgetild heb (er loopt een beetje water aan de voorkant (filter) uit), dan gaat hij weer verder. De filter is al schoongemaakt.

Iemand een idee waardoor het water uit het gat van het waspoederbakje stroomt?
Of wat verder het probleem is, mag natuurlijk ook..:wink:

De wasmachine is een Bauknecht WTE 9842 A WS

De NC-code is: 12NC - 8554 430 12100
 

Henny

  • #2
Het lijkt erop dat er een verstopping zit in de pijp tussen de zeepbakhouder en het manchet.
(het water komt bij deze machine via de bovenzijde van het manchet de kuip instromen)
Je kan deze verstopping proberen op te heffen door, na het verwijderen van de zeepbak, heet water in de zeepbakhouder te gieten.
Als dit niet afdoende is, zal je het front van deze was- droogmachine moeten demonteren en de pijp losnemen en schoonspoelen.

Meestal onstaan deze verstoppingen door een te hoge zeepdosering.
 

Jan van de Velde

  • #3
Ik ga het gelijk proberen :D
 

Jan van de Velde

  • #4
Ik heb zojuist er warm water in gegoten van boven en getest of hij zo wel goed wilde draaien.

Helaas overstroomde het ook nu vanuit het zeepbakje. Dit gebeurt dan pas na een tijdje, want in eerste instantie wordt het water wel ingelaten. Dan zou je toch zeggen dat de pijp het wel goed doorlaat ? Misschien is er ergens iets met de eenheid die de hoeveelheid watertoevoer regelt? :roll:

Het front achter de knoppen kon ik trouwens aan de linkerkant niet loskrijgen. Overigens heb ik, voor zover mogelijk, de soda-methode al geprobeerd.

Ik heb hem nu maar uitgezet en het water staat nu helemaal tot in de zeepbakhouder. Pas als ik nu het water er weer uit giet, kan ik verder.

Wat kan ik hier verder nog aan doen? :(
 

Henny

  • #5
Bedoel je hiermee te zeggen dat de kuip helemaal vol met water staat?
Dan is er inderdaad een probleem met de pressostaat. (niveauregelaar)
Deze bevindt zich rechts bovenin de machine.
Hieraan zit een rubber slangetje, welke mogelijk verstopt zit.
Haal deze aan de zijde van de pressostaat los en blaas deze krachtig door.
Het is ook mogelijk dat dit slangetje gescheurd is.
Hierdoor zal er geen druk in dit slangetje opgebouwd worden.
Het front achter de knoppen kon ik trouwens aan de linkerkant niet loskrijgen.
Met het front van de machine bedoel ik het gedeelte onder het bedieningspaneel.
 

Jan van de Velde

  • #6
Ok, ga het proberen. Even kijken of het panel van de bediening eraf moet om bij de schroeven van het front te komen.
 

Jan van de Velde

  • #7
Sorry, maar ik zie ff niet hoe ik het front van de bovenkant los kan maken...
Ik zie nergens schroeven, of moet ik toch achter het bedieningspaneel zoeken?

Edit: denk dat ik het maar op ga geven........ :(
 

Witte Hond

  • #8
Om het front te kunnen verwijderen zul je de vogende handelingen moeten uitvoeren.

Verwijder de twee schroeven van het deurslot, en druk het deurslot iets naar achteren.

Verwijder de klemveer van het manchet.

Verwijder de kunststof plint aan de voorzijde (onder). Hierachter bevinden zich 3 of 5 schroeven, verwijder deze ook.

Je kunt het front nu naar beneden trekken, waardoor het front los komt van de machine.

Nu zie je de zwarte slang van de luchtkamer naar de prestostaat omhoog lopen. Controleer of deze heel is, en maak je luchtkamer schoon.
De luchtkamer zit in een rubber gedrukt. Dus voorzichtig trekken en hij komt los.

Succes.
 

Jan van de Velde

  • #9
Bedankt Wittehond en Henny voor de uitleg en de support :lol: (en zo laat nog!)
Ik ga het morgen dan maar idd toch nog maar eens proberen.
 

Jan van de Velde

  • #10
Ok, vandaag weer verder dus... :)

Ik heb hem inmiddels open en heb gelijk maar een foto gemaakt, dat praat wat makkelijker.

Het zwarte slangetje wat ik losgemaakt heb, is denk ik de slang die bedoeld wordt. Door deze slang kan ik goed blazen en ik zie geen scheurtjes.

Verder denk ik dat met de luchtkamer de witte doorzichtige buis van zeepbakje naar trommel bedoeld wordt. Klopt dit? Ik ga deze iig eraf halen en schoon maken.

Verder zie ik nog geen gekke dingen.

 

Witte Hond

  • #11
De luchtkamer zit aan de onderzijde van de trommel, daaraan zit een dunne slang die naar de prestostaat loopt.

Je moet dus kijken naar een doorzichtig kamertje onder het manchet.
 

Witte Hond

  • #12
Ik zie de prestostaatslang op je foto al lopen, dit is het zwarte slangetje helemaal rechts. Volg deze en het moet duidelijk worden wat de luchtkamer en de prestostaat is.
 

Jan van de Velde

  • #13
Het prestostaat heb ik gevonden, deze hangt los, zeg maar achter de aan/uit knop van het bedieningspanel. Even een slechte foto:


Is dit het apparaatje dat ervoor zorgt dat, als ik de machine achter optil, ik daarna weer verder kan?


De luchtkamer onder de manchet van de trommel zie ik niet. Wat ik zie is dit:
 

Jan van de Velde

  • #14
Mensen,

Ik heb dus om hem te openen de wasmachine schuin gezet en wat mij nu opvalt is dat de prestostaat gewoon los hangt
Dit terwijl ik daarachter een bruin soort plastic dekseltje zie, ter grootte van de prestostaat.

Kan het zijn dat de prestostaat eigenlijk in het bruine houdertje geklikt moet zitten en dat het daaruit losgeschoten is? :?: :roll:
Dit zou een boel verklaren.

 

Jan van de Velde

  • #15
Nou mensen ik ben er nu echt mee gestopt. Ik heb geprobeerd om de pressostaat terug in de houder te klikken, maar toen viel er een soort afdichtingsrubber achter de trommel. Ik heb mijn best gedaan...


Balen dus gewoon.
Anyway het was te proberen. :(

Heren (neem ik aan..) desondanks hartelijk dank voor de tips :lol:
 

Witte Hond

  • #16
Zo te zien op de foto`s is alleen je pressostaat defect. De bruine houder is inderdaad de achterkant van je pressostaat, vervang deze en de machine zal weer werken.
 

Henny

  • #17
Jan, nog even doorzetten, je hebt de oorzaak van de storing inmiddels gevonden.

Vervang, zoals Witte Hond aangeeft, de niveauregelaar en je machine is weer in orde!

Het onderdeelnummer hiervan is: 48122712875 en kost ongeveer 45 euro.
 

Jan van de Velde

  • #18
Dus jij bent het ermee eens dat de prestostaat zo niet hoort te hangen in de wasmachine? :?:

Het probleem is dat ik buitengewoon moeilijk bij de prestostaat kan. Hij zit tegen het plafond van de binnenkant van de kast achter een in aluminiumfolie verpakte buis.
Ik kan hem nauwelijks zien, laat staan dat ik kan zien hoe de bruine bovenkant aan het plafond vastzit. En ik kan al helemaal niet erbij met een schroevendraaier oid.
Ik snap werkelijk niet hoe ze dat in het begin daar gemonteerd hebben. En om nou de hele trommel eruit te halen....

Voor het moment heb ik de wasmachine ff op z'n plek gezet, aangezien ik de komende dagen (lange) dagen moet werken. Het front heb ik iig maar ff afgelaten.
Maar goed, ik kan nu iig het onderdeel alvast bestellen. :)
 

Henny

  • #19
Jan, ik ben het inderdaad met Witte Hond eens.
De drukkamer van de pressostaat ligt zo te zien open.
Hierdoor zal de pressostaat niet kunnen schakelen.
Misschien is de machine, tijdens het centrifugeren, een keer in onbalans geraakt waardoor de pressostaat is beschadigd.

De beperkte ruimte waarin e.e.a. gemonteerd is, is een gevolg van de was/droogcombinatie.
Mogelijk moet je in dit geval het luchtkanaal van de droger demonteren.
(in ieder geval niet de kuip)
 

Jan van de Velde

  • #20
Hallo weer, :)

Het onderwerp leeft nog.
Ik heb inmiddels het onderdeel besteld, maar ze konden het echt goede onderdeel niet vinden. Wel hadden ze iets wat er op leek, maar dan niet van een droger.

Hoe weet ik nou dat het onderdeel wat ik besteld heb goed is? :?:

Ps ik reageer vanavond laat of morgenochtend vroeg...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu