Wasmachine trilt nog na aanpassen vloer met balken

Barry

  • #1
Vanaf dag 1 een trillende Bauknecht wa 6960 wasmachine op onze zolder;
volgens monteur a.g.v. houten vloer...
Heb inmiddels geheel volgens schema op deze site 3 dwarsbalken geplaatst.
Het trillen is flink minder geworden (kopjes trillen niet meer in de kast op de begane grond :lol: ) maar nog niet weg.

We hebben helaas alleen de keuze van 1000 of 1600 toeren, en bij beide is vanaf een bepaald aantal toeren een flinke trilling waarneembaar welke bij hogere toerentallen wel wat afneemt.

Het is mij opgevallen dat bij aandrukken bovenop machine het lawaai afneemt; mijn vraag:
Kan het kwaad de machine vast te zetten d.m.v. een spanband?
NB. Machine staat waterpas. Dempers/lager o.k./buren hebben zelfde probleem.
 

Co de Witgoedman

  • #2
Vergis u niet in de krachten die er in een wasmachine aan het werk zijn...
Het zou zo maar kunnen dat de machine de spanband uit de vloer trekt, of nog erger, de vloer kapot trekt.

We praten in ieder geval over snelheden van 60 km/uur of meestal meer... en dat vermenigvuldigd met de 5 kg was en 6 kg water...

Al met al een behoorlijke kracht dus die zich moeilijk met een band laat vastzetten.
Als u zelf de machine vast houdt , doet uw lichaam dienst als schokbreker.
 

Barry

  • #3
:shock: Dàs duidelijke taal; niet doen dus;
bedankt voor je reactie.

Verder nog tips om de `klachten`te verminderen??
met vr. groet Barry
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Stukken stugge rubber mat van zo'n 10 mm dik onder de pootjes wil nog wel eens helpen.
 

Barry

  • #5
Bedankt voor de reactie;
- Bedoel je bijv. die trillingsdempers die ze in de bouwmarkt verkopen?->
dat was het eerste wat ik ooit probeerde, echter de machine danste daarmee zo van zijn plek af :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Die bedoel ik niet, er zijn stuggere soorten, ik zou zo niet weten hoe u daar aan kunt komen, misschien via een zoekmachine.
 

Co de Witgoedman

  • #7
Ik heb ook nog wel eens gehoord dat oude stukken van transportband eronder zouden kunnen helpen, maar of dit helpt.. en hoe hier aan te komen...
 

Uibeltje

  • #8
Wellicht rubberen tegels voor op een dakterras of in de speeltuin? Te koop bij de bouwmarkt en ca. 5 cm dik. Geen idee of het werkt overigens.
 

Co de Witgoedman

  • #9
Die tegels werken in ieder geval niet, heb ik al vaker gezien en er weer van af laten halen, geven teveel trillen van de machine zelf.
 

Barry

  • #10
:D
Heb vandaag nog stukjes massief rubber onder de pootjes geplaatst van zo ongeveer 4 mm;
Dit heeft het trillen nog verder verminderd!
Bedankt voor alle reacties, beter wordt het niet.

PS aan de witgoed-experts: Zijn er moderne machines die dit soort trillingen(beter) opvangen/minder gevoelig zijn voor een houten vloer?
Zelfde klachten bij een bovenlader?
 

Co de Witgoedman

  • #11
De oorzaak van de trillingen zit hem niet zozeer in de machine, maar in het doortrillen van de vloer, een scheur in de balk geeft al snel trillingen terug in de machine.

Nu zijn er merken die een andere ophanging hebben en de motor op de trommelas gemonteerd hebben die hierdoor wat minder trillingen geven, maar daar krijgn we weer andere problemen door.

Een machine staat het beste op een betonnen ondergrond.
 

Fiesiekus

  • #12
Barry schreef:
We hebben helaas alleen de keuze van 1000 of 1600 toeren, en bij beide is vanaf een bepaald aantal toeren een flinke trilling waarneembaar welke bij hogere toerentallen wel wat afneemt.
Deze beschrijving duidt op een duidelijke intrinsieke resonantiefrequentie met een hoge Q-factor. Daar doe je niets aan met uitlijnen, waterpassen en rubbers eronder. Zit 'm in het apparaat. Hooguit kunt u proberen het overbrengen op de vloeren te verminderen.

We hadden dit probleem ook toen onze machine op zolder stond. Bij verhuizing kwam ie in bijkeuken (houten ondergrond) terecht, hetzelfde probleem. Ik heb toen de wasdroger op de wasmachine gezet (verder niets vastgemaakt) en bij 1200 toeren: als een gesmeerde naaimachine. Echt een verademing. Kweenie of dat bij u ook gerealiseerd kan worden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Fiesiekus schreef:
Deze beschrijving duidt op een duidelijke intrinsieke resonantiefrequentie met een hoge Q-factor.
Volslagen duidelijk :wink:
 

Co de Witgoedman

  • #14
Fiesiekus schreef:
Zit 'm in het apparaat.
Je vind het toch niet erg dat ik het hier niet mee eens ben, als een dergelijke machine op beton staat is er niets aan de hand.
 

Fiesiekus

  • #15
Inderdaad haalde ik onterecht die resonantiefrequentie erbij :oops: . Ieder systeem van een gewicht aan een veer heeft zo'n resonantiefrequentie, alleen bij een wasmachine is die zo laag dat je 'm alleen merkt bij lage toerentallen. Dus bij het opstarten en uitlopen van centrifugeren. Dan is er een bepaald toerental waarbij de trommel flink even schudt. Maar in de praktijk heb je veel hogere toerentallen.

Mijn ervaring blijft wel dat door het gewicht van de droger, het doortrillen bij centrifugeren veel en veel minder was. Op een houten keukenvloer.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Het enige dat ik me hierbij kan voorstellen is, dat een vloer inderdaad een bepaalde resonantiefreuentie kan hebben en daarbij zeer hevig staat mee te trillen (de hoge Q-factor...) bij een of meer bepaalde centrifugeersnelheden.

En dat een wasmachine met maar twee centrifugeersnelheden weinig mogelijkheden biedt, om te kijken of deze bij andere snelheden misschien minder problemen veroorzaakt.

Daarnaast hebben veel moderne wasmachines systemen om de was eerst in balans te brengen alvorens met het echte centrifugeren te beginnen. Wij hebben een dergelijke machine op een houten (zolder-)vloer staan, niet voorzien van de extra balkenlaag. Alleen enkele 60x40 tuintegels eronder (massa!), waarop een laagje vloerbedekking.

En bij 1200 toeren doet die machine het heel redelijk. We horen natuurlijk meer dan wanneer hij op beton had gestaan, maar het is zeer acceptabel.

Ik denk dus wél dat het type machine een zekere invloed kan hebben, maar dat je dat niet geheel kunt voorspellen met welk merk of type machine het beter of slechter zal gaan...

Belangrijk is dus (naar mijn idee):
- Meerdere instelbare toerentallen;
- Systeem om wasgoed te verdelen tijdens centrifugeren.
 

Barry

  • #17
UPDATE:
Heb nog stukken massief rubber onder de poten geplaatst;
en ja hoor,weer een verbetering!!!
De machine kan nu met volle belading op 1600 toeren draaien!!
Met op snelheid komen/van snelheid gaan is bij een bepaald aantal toeren nog heel even een trilling te horen,maar zo weet ik tenminste nog
wanneer ie klaar is! :wink:
Bedankt allemaal !
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Mooi dat het beter is geworden, bedankt voor de melding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu