Wasmachine slaat af of vertoont kortsluitingsverschijnselen

Skybuck

  • #1
Mijn hoofd vraag is:
maakt het iets uit als wasmachine en droger verwisseld worden en andersom aangesloten worden op een trekschakelaar ?!
wasmachine zou links moeten, droger rechts op trekschakelaar
wat als dit per ongeluk omgedraaid is ?!
zou dit kortsluiting/electritische problemen kunnen veroorzaken ?!
en zoja waarom ?!

is de meterkast misschien speciaal ontworpen om meer vermogen te leveren aan een wasmachine dan droger ?!
ik sta voor een mysterie/raadsel.
zie onder voor meer informatie:

Nou ik sta voor een raadsel, zal dit ook voorleggen op een electronica forum.
Mijn broer is net langsgekomen en we hebben samen gekeken naar de trekschakelaar.
Er was geen zichtbare kortsluiting. Alle kabeltjes zaten netjes erin, ik heb er zelfs fotos van gemaakt zal deze eventueel later plaatsen.
Het enigste probleem was dat de wasmachine op de droger aansluiting zat en de droger op de wasmachine aansluiting.

Nu heeft mijn broer helaas de trekschakelaar aan de rechtkant kapot gedraaid !
Schroef was een beetje gemal...
Zo stevig zijn deze plastic kutdingen dus niet.
Weer een typische verhaal, metaal in plastic en hoppa plastic wordt kapot gedraaid.
Ik wil eigenlijk een moderne dubbele trekschakelaar hebben.
Eentje die makkelijk is aan te sluiten, eentje die stevig is.
Eentje die veilig.
Eentje die een handleiding heeft.
Eentje die goed gekeurd is en vooral ook water/spot/vocht bestendig.

Het kan ook zijn dat aan de achterzijde van de wasmachine een beetje water er in gelekt was en misschien dat een kortsluiting heeft veroorzaakt. Tijdens het aansluiten, maar dat is alweer een tijdje geleden.
De wasmachine model : AEG L6FB86GW draait nu proefrondjes... hij is aangesloten op de wasmachine aansluiting.

Het is een mysterie wat de kortsluiting achtig symptomen heeft veroorzaakt.

Ik heb boven in dit berichtje maar het belangrijkste gezet, mijn vraag of het is iets maakt of de wasmachine links of rechts op de trekschakelaar aangesloten wordt.

En of ooit iemand iets raars is opgevallen als het andersom was ?!?!

Als iemand een aanbeveling heeft voor een moderne wasmachine/droger schakelaar voor in de badkamer... opbouw/aan muur enzo dan hoor ik het graag.

Tot ziens voor nu,
Skybuck.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Wat een lap tekst zonder inhoud.

Nee de schakelaar aansluitingen zijn identiek en schakelen alleen, verder niet.
 

Skybuck

  • #3
Hier nog wat meer informatie omtrent wasmachine situatie:

Wat er tot nu toe is misgegaan bij het kopen van nieuwe wasmachine:

Hyperlinks naar video(s) and foto(s):

Losse achterklep:

Video 1: Achterklep wasmachine zit los. Water druppeltjes links op video van losse watertoevoer (oorzaak van kortsluiting ?)


Foto 1 tot 7: Achter klep wasmachine zit los.



Bij deze bug in FireFox geconstateerd, fotos worden gespiegeld/gedraaid ?!? Bizar !

Trekschakelaar:

Video 2: Inspectie trekschakelaar. Wasmachine links, droger rechts aangesloten (Dit is verkeerd om maar verder geen kortsluitingen/losse kabels ?!)

Foto 8: Trekschakelaar, geen losse kabels ?!?



Foto 9: Trekschakelaar rechts kapot gedraaid, wasmachine links aangesloten om te test draaien:



Zaklantaarn schijnt op wasmachine achterklep en trekschakelaar om het duidelijk in beeld te brengen.

Groene aarde-draden lijken elkaar te raken op zelfde plaat te zitten op video 2 ? Maakt dit iets uit ?

Plakband zelf maar verwijdert aan achterzijde wasmachine.

Achterklep laten bevestigingen door mederwerker van BCC met speciaal gereedschapskist.

Wasmachine toonde kortsluiting verschijnselen, rode display knipperde, viel uit en BZZZTTT geluiden.


Chronologische volgorder:


1. Wasmachine wordt geleverd, achterklep zit los.

2. Water toevoer zit niet goed vast, water druppeltjes lekken in wasmachine door gleuf tussen wasmachine en achterklep.

3. Medewerker van BCC zit achterklep vast met speciaal gereedschap.

4. Broer sluit wasmachine en droger verkeerd om aan op trekschakelaar.
(Wasmachine rechts, droger links)

5. Ik zelf was wasmachine op hoge temperatuur om vetresten en ijzerresten weg te spoelen. Ijzer resten gevonden in filter onderin. Kleine stukjes.

6. Tevens kleine stukjes piepschuim verwijdert.

7. Na een paar wasbeurten valt wasmachine opeens uit tijdens wassen van bed materiaal. Alles wat normaal op een bed zit.

8. Opnieuw aanzetten van wasmachine vertoond korsluitings verschijnselen, rode display knippert.

9. Ik besluit wasmachine niet meer te gebruiken en trekschakelaar te laten controleren en opnieuw aan te laten sluiten zodat wasmachine links zit en droger rechts zoals aangeven op internet.

10. Handleiding van trekschakelaar ontbreekt.

11. Broer draaid rechterstuk van trekschakelaar kapot. Lijkt mij nu veiliger een nieuwe te kopen.

12. Wasmachine net getest en heeft wasbeurt afgemaakt. Bedgoed heeft week in wasmachine gelegen.

Groetjes,
Skybuck.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
In elk geval adereindhulsjes gebruiken bij het aansluiten.
En je caplock nakijken, die blijft blijkbaar hangen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Is dit een nieuwe machine?
Dan vraag ik mij af wat u er aan wilt doen, het enigste wat u kunt doen is de garantie laten verlopen.
Daarnaast denk ik dat u onvoldoende kennis hebt van electra om zelf wat aan het electra gedeelte te werken.
Schakel een elektricien in om de boel na te kijken en in orde te maken.
 

Skybuck

  • #6
1. Kortsluiting is een ernstige zaak daar mogen zeker hoofdletters voor gebruikt worden.

2. Trekschakelaar eraf gehaald en uit elkaar gesloopt.

!!!
3. Gesmolten plastic ontdekt diep in trekschakelaar.
!!!

Gouden plaatje lijkt er scheef in te zitten.

4. Oorzaak van gesmolten plasic onduidelijk:

4.1 Toch verkeerd aangesloten ?

4.2 Defect in trekschakelaar ?

4.3 Defect in trekschakelaar niet eerder aan het ligt gekomen omdat droger misschien toch minder ampere trekt dat wasmachine ?

4.4 Nieuwe wasmachine trekt meer ampere en zat rechts waardoor defect misschien optrad/ontdekt werd ?!

4.5 Schade aan trekschakelaar veroorzaakt door oude bewoner of installateur ?!?

Van alles is mogelijk, maar nu ik dit gesmolten plastic zie begint de ernst van de zaak bij mel door te dringen dit ziet er niet best uit.

Als dit zo was blijven doorgaan/smelten had er een vele grote korsluiting kunnen plaats vinden met misschien wel brand tot gevolg of levensgevaar.

4.6 Nieuwe trekschakelaar is inmiddels gekocht en zal worden aangesloten zoals het hoort model:

WMSTU 20/2


(Wel door broer en mij, scheelt veel kosten en zo kunnen wij alles controleren of het goed gebeurd, als ik monteur/electronicus hiervoor 3x had moeten laten terugkomen of zelfs meer wie weet hoeveel het me gekost zou kunnen hebben, plus misschien was deze situatie wel blijven voort bestaan of nooit ontdekt... eventueel volgende bewoners hadden slachtoffer kunnen worden van deze ondeugedelijk oude trekschakelaar als dat inderdaad de oorzaak was.

Er zit ook een bultje aan de buitenkant maar dat kan ook zijn opgetreden tijdens dit hitte process of een indicatie zijn van fabricage fout.)

Moeilijk te zeggen hoe het precies zit.

Dan had ik die beter moeten vastleggen, maar ik heb het een en ander vast gelegd... maar pas nadat het opnieuw was aangesloten denk ik... dus geen goed bewijs van hoe het ervoor was, erg jammer... gehaaste broer... helaas niet zo goed voor het vinden van problemen... jammer jammer jammer)

Ik ben nu 100 GB van MicroSD kaart aan het verplaatsen om morgen de nieuwe aansluiting goed te documenteren/vast te leggen op video.

Helaas gaat dit met slecht 3 MB/sec gaat te langzaam dus. Waarom weet ik niet slecht kaartje van regenboog weer ?! Lijkt het wel op, op laptop slechts 2 to 20 MB/sec ofzo.

Kan ook aan cluster grootte liggen maarja nu niks meer aan te doen, kan eventueel wel via laptop kopieren maar usb drive.

Morgen ofzo maak ik foto van gesmolten trekschakelaar en zal dit laten zien.
 

Skybuck

  • #7
Trekschakelaar eraf gehaald en gesloopt:

Wat blijkt interne schade/plastic gesmolten

Fotos:





Vraag is waar zijn deze interne gouden plaatjes voor nodig ? Die waar een veer achter zit ?

Stel dat dit gouden plaatje los is komen te zitten tijdens het opnieuw aansluiten, zou dit een probleem en kort sluiting veroorzaakt kunnen hebben ?!

Zoja dan is deze oude trekschakelaar wat mij betreft een ondeugdelijk produkt

Ik krijg dat plaatje er zelfs niet in met schroevendraaier en al, wat een kloemel maar goed. Hopelijk zit de nieuwe beter in elkaar intern.

Wat heeft deze schade/smelting veroorzaakt ?! Dat lijkt mij de grote vraag en is dit inderdaad de oorzaak van kortsluiting ?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Die schakelaar is het probleem niet, de gebruiker is het probleem.
Die sluit dat ding niet aan volgens de regels, veroorzaakt contactovergangen en daardoor smelt de boel weg.
 

Skybuck

  • #9
Wat bedoel je met contact overgang ?

Ik ben wel gebruiker maar was niet de aansluiter... ga het misschien nu wel proberen aan te sluiten.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Een contactovergang is een overgang tussen 2 geleiders.
Als hier een te hoge weerstand in ontstaat word de overgang warm en kan dat schade geven.

overgangen ontstaan door fout materiaal gebruik, schroeven met teveel of juist te weinig druk aandraaien(officieel moet je dit met een momentschroevendraaier doen).
Draden te kort aanstrippen, geen gebruik maken van hulsen waar nodig.

post je fotos in klusidee en niet in 1 of andere dropbox.
 

Skybuck

  • #11
Foto van trekschakelaars:

Links de oude, rechts de nieuwe:




De bedoeling is als volgt:

1. Als de "schakelaar" op W staat dan moet alleen de wasmachine onder stroom komen te staan.

2. Als de "schakelaar" op D staat dan moet alleen de droger onder stroom komen te staan.

3. Als de "schakelaar" op N staat dan geen stroom.

(Dit lijkt mij het veiligste ?)



Trekschakelaar Handleiding in JPEG formaat is groter 1.5 MB:



Wat te doen met de beugeltjes zodat het veilig is en hopelijk geen smelting veroorzaakt en zodat beide machines gebruikt kunnen worden zoals boven beschreven ?

Fotos van beugeltjes:







(Horen deze beugeltjes zo erin of is dit fout ?)

Zijn de strepen in het figuur/diagrem/schema op de handleiding tussen 4 en 2, en 8 en 6 de beugel posities ?

(De oude trekschakelaar had de beugeltjes er wel in zitten ? Is dit misschien fout of juist goed ? hmmm misschien kan boven beschreven functionaliteit wel helemaal niet zonder beugeltjes ? Als er intern geen stroom wordt door gevoerd... stroom komt maar op een plek binnen...)

(Links zijn naar eigen webruimte op internet, dit forum verkleint fotos weet niet of handleiding zo te lezen is maar zal het proberen)
 

Skybuck

  • #12
(Boren was niet nodig, schroeven konden in wand gedraaid worden en zit stevig, na tweede keer zat het goed, eerst keer zat een gaatje in kalk of iets was te glad)

Zo ik heb zelf de trekschakelaar aangesloten.

Het moest wel "op de kop" of gespiegeld aangesloten worden anders haalde de stroom kabeltjes het niet.

Dus in plaats van 2/4/8 enzo is het 1/3/7 ofzoiets dergelijks, heb alles opgeborgen kan nu niet meer kijken.

Dat betekent dat de beugeltjes aan de andere kant zijn bevestigt.

Heb alles doorgemeten met multi-meter dat was zeer interessant om te zien of ook daadwerkelijk een apparaat aanstaat en de andere niet en dat is ook zo.

Lampjes ook aangesloten.

De wasmachine heeft nu net zijn eerste rondje erop zitten, daarna is de droger aan de beurt.

Het enigste was nog zou kunnen als oorzaak van kortsluiting is dat er iets niet goed gegaan is met de droger.

Er ging ook iets niet helemaal goed, het is een oude droger. Ik heb geprobeerd de water afvoerslang te gebruiken in plaats van de waterbak van de droger.

Op de een of andere manier zat die afvoerslang van de droger zelf iets wat dieper in het apparaat waardoor het water er niet goed uitging.

De droger was toen erg heet, veel stoom (intern) ook. Ik weet niet of dit misschien smelting/kortsluiting in de trekschakelaar veroorzaakt zou kunnen hebben.

Misschien dat de droger dan teveel vermogen gebruikt als het water niet weg kan... kweet niet.

Voorlopig lijkt alles goed te gaan, ik ga niet de waterbak gebruiken, zoveel moeite is het niet, maar in principe moet het ook via afvoerslang kunnen en zou dat verder niets moeten uitmaken, hoewel ik realiseer me nu dat als water blijft staan in de afvoerslang de lucht er ook niet uit kan, misschien dat het dan blokkeert.

Echter lijkt daar niet echt sprake van te zijn het water loopt gewoon intern in die doorzichtige afvoerslang langs de randen van de buis het water in.

Er bestaat wel een risico dat deze afvoerslang op den duur misschien los laat en dat zou een waterlekkage en misschien zelfs kortsluiting kunnen veroorzaken.

Om die reden ga ik het toch maar safe spelen en straks die afvoerslang weghalen.

Dan kan de wasmachine ook rechtstreeks op de afvoer en kan het tussenstuk, t-stuk er tussen uit en hoef ik ook niet geborrel van wasmachine mogelijkerwijze te horen.

Lijkt me toch veilig zo om die waterbak te gebruiken.

Tot ziens voor nu, misschien dat ik later nog even een foto laat zien van multimeter.

Ik heb geen fotos genomen van aansluiting, ik geloof het verder wel zo.

O trouwens volgende hulp dingen gebruikt:

zaklantaarn en een trappetje erg handig dat laatste op stroomkabels aan te sluiten op het laatste

trekschakelaar boven op droger kabeltjes vast gemaakt door kabels eerst door trekschakelaar zo ver mogelijk te halen.



Doei,
Skybuck.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Je maakt er wel een heel verslag van.

Hoe heb je de draden van de machines onder de schroef gekregen, volgens mij gewoon aanstrippen optwisten en insteken?
Dat is nl een van de oorzaken waardoor die schakelaars smelten.Bij soepele aders dien je adereindhulzen te gebruiken.
 

Skybuck

  • #14
Hoezo zou het dan smelten ? Misschien omdat kleine stukjes koper los zitten ?

Ik heb hier goed opgelet dat dit niet het geval was.

De oude droger zat ook gewoon op trekschakelaar, zonder deze hulsjes, wist niet precies wat het waren wat hier werd vermeld (adereindhulsjes ?), maar had wel zo een vermoeden maar leek mij niet echt nodig is het nu een beetje laat voor en ik ga dat ding echt niet opnieuw aansluiten.

Voorlopig vertrouw ik erop dat het weer 15 jaar goed gaat ! ;) :)

Hoe werken die dingen eigenlijk die ader eind hulsljes ?!

Lijken me best gevaarlijk als die losraken ?!

Ik gok erop dat die met een tang vastgeknepen moeten worden op het koper.

Zat eerst aan smelttang te denken ofzo ;)

Meer complexiteit lijd alleen maar tot meer punten van failure. Ben best blij dat ik die dingen niet gebruikt heb anders moet ik die dingen ook weer controleren of die niet losschieten maar goed.

Tenzij ik zeker weet dat die stevig zitten dan misschien wel...

Het lijken ronde uiteindes te hebben:

Adereindhulzen
Ik ben er nog niet zo zeker van dat die daadwerkelijk blijven zitten in de trekschakelaar klipjes/klemmetjes die zijn best klein en beweegelijk en gaan waarschijnlijk scheef zitten met deze dingen, dus lijkt me niet echt beter, maar zou het moeten zien met eigen ogen of die dingen verschuiven of niet.

Als ze wel verschuiven lijkt het mij alleen maar gevaarlijker want dan maken ze juist contact met het plastic en dat heb ik niet in ieder geval proberen te vermijden, dat is misschien niet helemaal gelukt, maar goed de tijd zal het leren ! ;)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Een soepele geleider bestaat uit allemaal losse koperharen.
een nadeel is dat als je deze onder een schroef klemt ze niet allemaal contact maken en niet allemaal even goed.
Door de stroom die dan door een aantal losse koperharen gaat worden deze verhit, dat zorgt voor een steed slechter worden van de verbinding en vervolgens verbrand de schroef.De minst erge gevolgen heb je gezien.

een adereind huls is een hollebus welke met een perstang op het gestripte uiteinde van de draad word geperst zodat alle losse haren 1 stevig uiteinde vormen en zo fatsoenlijk onder de schroef vast gezet kunnen worden.

niet gehinderd door enige vakkennis beoordeel je zelf dat het wel zo kan blijven, u is de expert u heeft de juiste ervaring om dat te kunnen beordelen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu