Wasmachine Nordland Inox w1077 bonkt badkamer uit

Iafilius

  • #1
Hoi,

+/- 15 jaar geleden gekocht, en nog nooit gedonder mee gehad, mijn wasmachine:
Nordland Inox w1077. (wat er voor die w staat _zou_ ik eventueel gemist kunnen hebben ivm het afslijten van letters aan de voorkant)

Nu het volgende, sinds een week heb ik ineens de klacht dat alstie begint te centrifugeren dusdanig begint te beuken en abnormaal herrie begint te maken dat ik mezelf verplicht voel om de stroom eraf te halen omdat ik het absoluut niet vertrouw.

Het lijkt wel, om in om met een vergelijking te komen, dat van een zuigermotor een zuiger van een drijfstang is afgebroken, en dat die drijfstang in het wilde weg staat te beuken op hetgeen wat in de weg zit.
De vergelijking is misschien ietwat overdreven, maar geent denk ik goed aan hoe het op mij overkomt.

'k heb zojuist de achterklep losgehaald, en daar viel mij meteen 1 ding op, namelijk op het "deksel" aan de achterkant behoren (denk ik zo aan het lege gat te zien en uit voerwegeing van symetrie) 4 rubbertjes te zitten, zo op het eerst gezicht vrij nietszeggende rubbertjes, die er aan de buitenkant uitzien als een kruiskopschroef met een vrij grote "dop".
Die rubbertjes blijken ter hoogte te zitten van een soort "stoot/montage noppen" aan de trommel.
Vanaf de achterkant gezien ontbreekt die links onder. dus er zitten maar 3 rubbertjes in.

Een 2e ding wat mij daarna opviel is dat er verse schade zit aan de binnenkant van die kap/klep ter hoogde van de as van de trommel. dus mijn conclusie is dan ook dat die trommel vrij recent nog tegen die klep/kap/achterkant aan heeft staan beuken.

ook zag ik daarna enige slijtage aan de (van achter gezien) de rechter wand, aan de binnenkant, alsof de trommel daar ook een beetje tegenaan heeft staan beuken.

'k heb daarnet 2 "lege" proefwasjes gedraaid, maar niets onregelmatig kunnen constateren, en 'k ben nu bezig met een soort van represenatieve test.


Nu de vragen:
-Heeft iemand na het lezen van dit verhaal meteen een idee, wan ja DAT (??) is het?
-Zelf heb ik een vermoeden dat die onbenullig uitziende rubbertjes op de achterwand/klep misschien _toch_ vrij essentieel zijn. Heeft daar misschien iemand een idee over?


Desgewenst kan ik ook wat foto's plaatsen (die ik nog moet maken).

Reacties zijn altijd van harte welkom.

Groeten,
 

Iafilius

  • #2
Hoi,

Een kleine aanvulling nog.
'K heb hem ook laten draaien zonder achterklep, en daar staat ie dus op zeker niet tegenaan te bonken.
Ook het bonken viel eigenlijk wel mee nog, het is meer het enorme geluid wat ie "ineens" gaat maken als hij al op toeren is. Alsof de binnentrommel tegen de buitentrommel aanbonkt of zo.

Al met al heb ik eigenlijk hiermee de hoop op reparatie verloren, maar mocht je nog een goede tip hebben, dan graag.

B.v.d.!

Arjan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu