Wasmachine Bosch WFM 4030

Erikan

  • #1
Trommel draait niet meer,heb ondertussen koolborstels vervangen maar nog steeds geen beweging in de motor.Iemand een idee waar het probleem kan liggen ?

Alvast bedankt

Erikan
 

Tjenne

  • #2
Is er spanning op toestel?
 

Erikan

  • #3
Er is inderdaad spanning op het toestel,water word opgepompt en afgevoerd.Ik heb ook met een voltmeter de fiche gemeten die op de motor zit,ik heb daar wel stroom (12v) maar er zijn zoveel pinnetjes dat ik nie weet welke juist te meten.

mvg

Erikan
 

Tjenne

  • #4
Zit de trommel niet vast?

Zitten de koolborstels wel op hun plaats

kijk eens of ze in contact komen met de rotor

zijn het wel de originele koolborstels die je gemonteerd heb
 

Erikan

  • #5
Trommel zit niet vast.

mvg
 

Tjenne

  • #6
Hoor je geen piepent geluid bij starten machine
 

Erikan

  • #7
Geen piepend geluid,ik hoor alleen de klok tikken maar motor draait niet,heb motor nog eens opengedaan voor te zien of koolborstels en alles op de juiste plaats zaten maar dat blijkt allemaal ok.

mvg
 

Tjenne

  • #8
Al eens geprobeerd op ander programma of die werkt

is de deur wel goed op slot
 

Tjenne

  • #9
Zou kunnen dat er lek is

dat er water op de bodemplaat staat,dan slaat het lekcoontact in werking
 

Erikan

  • #10
Water op de bodemplaat,hoe controleer ik dat? Alle programmas geprobeerd,deze pompen water op en af,water word zelfs verwarmd maar motor komt niet op gang.....

mvg
 

Tjenne

  • #11
Je machien op hoek van ongeveer 45* kantelen

je zal zien of er water uitloopt
 

Erikan

  • #12
Bedoel je de bodemplaat van de machine tegen de grond of de omhulzing van de trommel?

GROETEN EN BEDANKT VOOR DE REACTIES
 

Tjenne

  • #13
Bedoel met bodemplaat de onderste plaat tegen de grond
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Alle programmas geprobeerd,deze pompen water op en af, water word zelfs verwarmd maar motor komt niet op gang.....
Volgens mij werkt de verwarming niet wanneer er water op de bodemplaat staat, alleen de pomp zal dan werken.


Bij sommige koolborstels moet een lipje weggedrukt worden om ze vrij te maken in de houder, blijft het lipje zitten dan komen de koolborstels niet op de collector en draait de motor niet ondanks nieuwe koolborstels.
De schuine kanten van de borstels moeten volledig op de collector komen, zitten ze verkeerd om dan gebeurt er verder niets.
 

Erikan

  • #15
Inderdaad bodemplaat was het niet,heb motor nogmaals opengedaan voor controle,koolborstels zitten vrij in de houder en raken beide de collector,een lipje zie ik nergens,schuine kanten van koolborstels raken volledig de collector.Schuine kanten van koolborstels zijn wel niet glad,deze hebben kleine groefjes,maar ik denk dat dat zo hoort aangezien ze nieuw zijn.

Alvast bedankt voor de reactie.
Alle tips zijn welkom
 

Henny

  • #16
Heb je het complete koolborstelmotorhuis (bestelnr: 496872)
of heb je alleen de borstels met aansluitdraad (niet origineel) vervangen?

Geef ook nog even het complete E-nummer van de machine op.
 

Erikan

  • #17
Ik heb alleen de koolborstels vervangen en niet het volledige koolbrstelmotorhuis.De koolborstels zijn van het merk siemens /Bosch met de juiste afmetingen
Siemens/Bosch Koolborstel
Kenmerk : met klem 5x12x32
Artikel nr : 0054724
Het volledige koolborstelmotorhuis zou mij 95 euro kosten en de koolborstels appart heb ik maar 12 euro betaald.

E-nummer WFM4030FG/04 FD740601256

Alvast bedankt

Mvg
 

Henny

  • #18
Siemens/Bosch Koolborstel
Kenmerk : met klem 5x12x32
Artikel nr : 0054724
De losse (niet originele) koolborstels, welke geschikt zijn voor plaatsing
in een Siemens/Bosch motorschild, hebben als afmeting: 5 x 12 x 30
Deze zijn o.a. verkrijbaar bij Eurpart/Beekman (bestelnr: 0.05.57.34.1)
De geplaatste borstels zullen mogelijk vastlopen in de houders,
waardoor deze niet voldoende tegen de collector drukken.
Na plaatsing van het motorschild (let op de schuifconnectors
aan weerszijden) de platte metalen veerbladen op de borstels drukken.
 

Erikan

  • #19
Inderdaad de koolborstels die jiij me aanraad zijn 2 mm korter.Ik heb de motor nog maar eens opengedaan en alles gecontroleerd.De koolborstels de ik heb gestoken hebben vrije loop in de houders en raken de collector perfect.

Hieronder de uitleg vanaf de eerste dag van het probleem
Mijn wasmachine draaide niet meer,dan heb ik de acherplaat van de wasmaschiene gedaan en met mijn hand de trommel gedraaid tot plots
de motor terug in werking trad.Toen zag ik echter vonkjes in de motor,heb wasmachine afgekoppeld en de motor gedemonteerd met de vaststelling dat er 1 koolborstel tot aan het draadje op was(daarmee die vonkjes denk ik)
Nu alles mooi en proper terug in elkaar zit met nieuwe borsteltjes doet die niets meer.Ik begrijp er niets van.
Misschien zit het hem el in de behuizing van de koolborstels (het plastiek gedeelte)

Alvast bedankt voor uw respons
 

Erikan

  • #20
Inderdaad de koolborstels die jiij me aanraad zijn 2 mm korter.Ik heb de motor nog maar eens opengedaan en alles gecontroleerd.De koolborstels de ik heb gestoken hebben vrije loop in de houders en raken de collector perfect.

Hieronder de uitleg vanaf de eerste dag van het probleem
Mijn wasmachine draaide niet meer,dan heb ik de acherplaat van de wasmaschiene gedaan en met mijn hand de trommel gedraaid tot plots
de motor terug in werking trad.Toen zag ik echter vonkjes in de motor,heb wasmachine afgekoppeld en de motor gedemonteerd met de vaststelling dat er 1 koolborstel tot aan het draadje op was(daarmee die vonkjes denk ik)
Nu alles mooi en proper terug in elkaar zit met nieuwe borsteltjes doet die niets meer.Ik begrijp er niets van.
Misschien zit het hem el in de behuizing van de koolborstels (het plastiek gedeelte)

Alvast bedankt voor uw respons
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu