Was/droogmachine verwarmingselement rode draad

Kwekboom

  • #1

Sorry voor het gebrek aan technische benamingen. Het rode draadje die v.a. het verwarmingselement loopt naar wat ik vermoed een thermostaat of regelaar? is kapot gegaan.
Hij is zwart geworden aan het uiteinde en er was geen grote kracht voor nodig dit draadje uit het klemmetje te trekken.

Nu dacht ik, ik kijk bij de bouwmarkt voor deze "klemmetjes", strip de kabel een stukje en schuif hem er weer netjes op.
Dan zou hij het weer moeten doen.

Alleen maak ik mij zorgen over de reden waarom hij zwart is geworden. Is dit gebruikelijk en voornamelijk een slijtage oorzaak? En kan ik hem zoals bovenstaand wel repareren of moet ik voorzichtig zijn? Machine is +- een jaar of 6 schat ik. Ik heb hem 2 jaar geleden overgenomen van marktplaats.

Vriendelijke groet, Ilona
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Een slecht contact kan de oorzaak zijn geweest van het zwart verkleuren van de draad. Door het slechte contact loopt er een hogere stroom en ontstaat er warmte.
Dus inderdaad draad strippen tot je weer blank koper hebt, nieuw stekkertje en goed aanknijpen zodat je wel een goed contact hebt.
 

CV__

  • #3
Door slechte contacten gaat er geen hogere stroom lopen hoor... bij Ohmse belasting juist lager.

Wat wel gebeurd is dat er meer verlies is (warmte) op een plek waar je dat niet wilt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zeg professor, ook een oplossing graag.

Strippen tot u blank koper ziet en een kabelschoen er goed op klemmen, ben het met Frank eens wat dat betreft.
 

CV__

  • #5
Correct. Strippen zonder vezels af te breken, niet twisten en met het juiste gereedschap een nieuw schoentje erop krimpen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
:prima:
 

Kwekboom

  • #7
Hoi,

Ik heb de kabel netjes kunnen strippen, een nieuwe kabelschoen erop gekrimpt, met bijbehorende tang.

Maar het mocht helaas niet baten, de droger wordt nog steeds niet warm. En geeft na een x aantal minuten de foutmelding H7. Dit heeft te maken met het verwarming element lees ik na wat googelen. Ik denk dat er toch ergens een kortsluiting is geweest die ergens op de printplaat ook wat heeft aangericht.

Ik zag ook dat ik niet de eerste was die de machine heeft gerepareerd. Althans, poging tot. Er was al wat aan gesleuteld.

Maar ik heb nu geen idee hoe ik het verder moet aan pakken. De meeste oplossingen komen van forums waarbij de topics al zijn gesloten, en dus ook het "visueel" begeleiden met behulp van foto's zijn verdwenen.
 

CV__

  • #8
Verwarmingselement doormeten op weerstand.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu