Warmteverlies berekenen

JayDee

  • #1
Kan iemand mij vertellen hoe je de warmteverlies van een vertrek berekend? Ik las dat de volgende formule geld: 1/R * opp * delta T. Het rekenvoorbeeld gaf een berekende waarde van 1800 watt terwijl ik op een andere waarde uit kwam. Het rekenvoorbeeld ging uit van een R-waarde van 3, 25m2 en een deltaT van 20 => 1/3 * 25 * 20 =167Watt. Wat gaat er mis?

Ik zit te dubben of ik vloerverwarming ga aanleggen. Ik heb gesproken met een leverancier van vloerverwarming spullen en die gaf aan dat vloerverwarming misschien niet voldoende is als hoofdverwarming. dat wil ik dus even berekenen.

Ik heb een PS-isolatievloer die een R-waarde van 2,5 schijnt te hebben. Ik ga de muren isoleren met PIR platen van 7cm dik met een R-waarde van 3. Omdat de badkamer een aan drie kanten vrijstaande uitbouw is zal die best wat warmte verliezen. Ik vrees dat de isolatie niet voldoende is en wil graag weten waar ik aan toe ben. De badkamet is ongeveer 2 x 3 meter. Wie kan mij helpen?
 

Kacheltje

  • #2
Dag JayDee,
Als je het warmteverlies van een vertrek wilt berekenen dan ga je eerst alle zaken opmeten en waardes opzoeken.
Onderdelen die je mee neemt zijn kozijnen deuren glas buitenmuren, vloeren plafonds enz enz.

Als je vloerverwarming gaat toepassen hoef je de vloer niet mee te nemen wat betreft het warmteverlies. Die moet wel mee genomen worden als je het vermogen van de ketel moet bepalen.

Naast de isolatiewaarde van het materiaal heb je ook nog de overgangen tussen meteriaal en lucht. Voor buiten is de waarde veelal r waarde van 0,04 en voor binnen 0,17. Dit geldt ook voor opgesloten eventuele spouwen. Wat velen niet mee nemen zijn vaak het houten geraamte. Hout isoleert minder dan het aangebrachte isolatiemateriaal.
Ook neem je het ventilatieverlies en infiltratieverlies mee in de berekening.

Al met al is het een behoorlijke klus om een vertrek of huis volledig door te rekenen.
De R waarde is eigenlijk best eenvoudig. En r van 2 m2 K/W houdt in dat je bij een oppervlak van 2 m2 en 1 graad verschil tussen de twee vlakken 1 watt/uur verliest.
Bij een wand van 10 m2 en een verschil van 30 graden verlies je 150 watt. (10m2/R2x30K)
Met jou berekening is niets mis.
 

JayDee

  • #3
Dan is het misschien nog te doen. Alles meenemen in de berekening is lastig. Ik moet maar een aanname doen voor bijvoorbeeld het raam en de Ytong blokken die ik voor de binnenmuur ga gebruiken. Als ik dan een worstcase scenario kan berekenen weet ik ongeveer waar ik aan toe ben.

De CV is er al. Daar kan ik niets aan veranderen. Ik wil weten of het haalbaar is. Misschien kan ik ervoor zorgen dat de vloerverwarming overbemeten is. dan kan ik een strenge winter ook overleven.
 

Kacheltje

  • #4
@JayDee,
Glas wordt altijd omgekeerd berekend. Die is uitgedrukt in een K waarde.
Een m2 enkel glas verliest 5,8 watt/m2per graad. Dubbelglas 2,8 en Hr++ glas 1.1. De r waarde is 1 gedeeld door de K waarde.
Ytong blokken kun je opzoeken op de site van de fabrikant.
Vaak gaat men van een der uit van 4watt verlies per m2 per graad.
Als je zoekt op Google kun je van de meeste materialen wel de waardes achterhalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu